Zookeeper

Geplaatst: door Tom van Steensel

Op het witte doek heeft Kevin James het niet altijd even makkelijk met vrouwen. Op televisie werd hij in The King of Queens negen seizoenen lang 's ochtends wakker naast de beeldschone Leah Remini, maar in films hebben zijn versierpogingen vaak niet het gewenste succes. In Hitch was Will Smith daarom aanwezig om hem met raad en daad bij te staan en in Zookeeper is het een keur aan gekooide beesten die hem helpt om gelukkig te worden. De dieren in de dierentuin van James' personage oppasser Griffin Keyes kunnen namelijk praten en denken ook nog eens verstand te hebben van relaties.

Zookeeper is en blijft echter vooral een one-man-show voor Kevin James: de dieren in de film hebben simpelweg niet zoveel te doen als hun oppasser. Ze praten alleen wanneer enkel Griffin in de buurt is, maar het grootste gedeelte van de film moet hij toch op eigen houtje indruk maken op de door hem begeerde vrouw. Griffin zet in eerste instantie zijn zinnen namelijk op zijn ex-vriendin gespeeld door Leslie Bibb (bekend van Talladega Nights) die vijf jaar eerder zijn huwelijksaanzoek naast zich neerlegde.

Haar personage Stephanie is de hele film lang zo egocentrisch en materialistisch dat je je afvraagt waarom Griffin überhaupt smoorverliefd op haar is. Al vrij snel wordt duidelijk dat zijn collega Kate (de altijd innemende Rosario Dawson) een veel betere match voor hem is en na enkele scènes bestaat er eigenlijk al weinig twijfel meer over de uiteindelijke keuze die Griffin zal gaan maken.

Halverwege de romantische perikelen komen de dieren het meest aan bod, al blijft de humor die daarbij komt kijken vooral beperkt tot de standaard grappen over het gooien van uitwerpselen en het afbakenen van je territorium. Het is amusant om de stem van Stallone te horen als macho leeuw Joe die stiekem onder de plak zit bij leeuwin Janet (Cher) en ook komedielegende Don Rickles mag nog even opdraven als kikker, maar over het algemeen blijven de beesten net zo oppervlakkig als de mensen.

Uitzondering hierop is de ten onrechte geïsoleerde gorilla Bernie, met heel toepasselijk de doorleefde stem van Nick Nolte, die als enige een hechte band met Griffin opbouwt. De scène waarin ze samen een avondje doorbrengen in de mensenwereld is, ondanks de clichématige dansbewegingen op een nummer van Flo Rida, daardoor één van de leukere stukken in de film.

Zookeeper wordt op geen moment vreselijk slecht, maar haalt ook nergens het niveau van gelijksoortige familiefilms als Dr. Dolittle of Night at the Museum. Kevin James is geen Eddie Murphy of Ben Stiller, maar doet het niet onverdienstelijk en de humor, hoewel vaak puberaal, is dusdanig braaf dat de film voor het hele gezin geschikt blijft.

Liefhebbers van het type fysieke komedie en verbale gestuntel dat James hanteert, kunnen de film met een gerust hart gaan zien. Voor de rest is de prent vooral geschikt voor kinderen die nog steeds graag kijken naar pratende dieren maar inmiddels genoeg hebben van de in kwaliteit ver teruggezakte vervolgen op Dr. Dolittle.