Your Sister's Sister

door Danny van Schooten

Your Sister's Sister, Genres: Drama, Romantiek, Regie: Lynn Shelton, Acteurs: Emily Blunt, Mark Duplass, Rosemarie DeWitt, Releasedatum: 6 september 2012, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Your Sister's Sister

In Your Sister’s Sister heeft Jack even zijn tijd nodig om alles op een rijtje te zetten. Maar in plaats daarvan belandt hij met twee mooie vrouwen, de zusjes Iris en Hannah, op een eiland in een afgelegen hutje. Ja, goed voor hem. Maar van dat leven op de rails krijgen komt dus helemaal niks meer terecht. Tot overmaat van ramp duikt hij de koffer in met de één, terwijl hij eigenlijk verliefd is op de ander, die op haar beurt weer de ex-vriendin is van zijn overleden broer. Kortom, een grote berg drama. Gelukkig valt er genoeg te lachen.

Jacks weekendje zelfreflectie begint een jaar nadat zijn broer is overleden. Jack (Mark Duplass) heeft dat jaar niets uitgevoerd en is veranderd in een cynische zeurkous. Hij heeft bijna geen vrienden meer over. Alleen Iris (Emliy Blunt) heeft hem nog niet verlaten. Iris, tevens de ex-vriendin van zijn broer, is door omstandigheden uitgegroeid tot zijn beste vriendin, de enige die hem kan verdragen. Zij raadt hem aan om er een weekend tussenuit te gaan. Haar familie heeft een huis op een eiland waar in die tijd van het jaar toch niemand in zit.

Bij aankomst is het zo afgelegen huisje toch niet helemaal verlaten. Hannah (Rosemarie DeWitt), de lesbische zus van Iris, heeft besloten om daar precies dat weekend te overnachten. Hannah heeft ook zo haar problemen. Ze heeft net haar vriendin vaarwel gezegd omdat zij geen kinderen wilde en Hannah wel. Door hun eigen gevecht met hun problemen komen ze elkaar midden in de nacht tegen als ze allebei niet kunnen slapen. Ze belanden, ondanks de lesbische geaardheid van Hannah, toch bij elkaar in bed. Vanaf dat moment begint de bal der ongemakkelijkheid vaart op te pakken. Zeker omdat Iris tijdens haar bezoek dat weekend Jack wil vertellen wat ze echt voor hem voelt.

Your Sister’s Sister is zo’n typische Sundance-film. Low budget, maar ontzettend sfeervol. De film bevat veel lange dialogen met anekdotes die authentiek en persoonlijk overkomen. Dit geeft de film een prettig warm gevoel. Niet op de laatste plaats is dit te danken aan de leden van deze liefdes triangel. Het spel van de drie lijkt soms geïmproviseerd, maar komt de film absoluut ten goede.

Ondanks het sterke begin en middenstuk van de film eindigt de film toch wat slap. Het is regisseuse Lynn Shelton vergeven, omdat Your Sister’s Sister toch voor een groot deel oprecht oogt en omdat ze alles uit de drie acteurs heeft gehaald wat er in zat. Ondanks de drama is het een sympathieke en bij vlagen ontzettend grappige film.