Your Highness

door Remco Visser

Het idee voor Your Highness dateert al uit 2001, toen oud-studiegenoten Danny McBride en David Gordon Green tijdens hun eerste samenwerking brainstormden over een komedie in Middeleeuwse setting. Wie verwacht dat dit rijpingsproces van tien jaar heeft geleid tot een briljante film, komt helaas bedrogen uit.

Prins Thadeus (Danny McBride) word na een leven van hoeren en snoeren door zijn vader Tallious (Charles Dance) voor de keuze gesteld: of je word nu eindelijk een volwassen ridder als je broer Fabius (James Franco) of je verliest je titel van kroonprins en gaat zelf je boontjes maar doppen. Bang om zijn luxe leven te verliezen besluit Thadeus zijn broer Fabius te vergezellen op diens queeste de bevallige deerne in nood Belladonna (Zooey Deschanel) te redden uit de handen van de kwaadaardige tovenaar Leezar (Justin Theroux), hierin bijgestaan door warrior princess Isabel (Natalie Portman).

Op de schitterende decors na (de film had dan ook een geschat budget van vijftig miljoen dollar) is het Middeleeuwse thema volledig verwaarloosbaar. Het is makkelijk dat de gekozen setting ruimte in het verhaal biedt voor uitstapjes naar tovenaars, kerkers en kastelen, maar de bedenkelijke poep- en piesgrapjes van het niveau 'lach-of-ik-schiet' hadden elk welbedacht concept vakkundig de nek omgedraaid. Wat nu rest is een langdradig stuk ellende, die bij mij vooral de vraag opwerpt wat deze film überhaupt in de bioscoop te zoeken heeft.

Waar Gordon Green in 2008 met Pineapple Express nog bewees met weinig middelen een goed doordachte en oprecht komische prent te kunnen neerzetten en Danny McBride met zijn Eastbound and Down behoorlijk succesvol is op HBO, vallen ze hier volledig door de mand met dit debacle.

En dat mag met recht teleurstellend genoemd worden. Met een cast bestaande uit onder meer Natalie Portman en James Franco, die beiden in 2010 nog geroemd en bekroond werden voor hun rol in respectievelijk Black Swan en 127 Hours, verwacht je als kijker een solide verhaal met intelligente grappen. Of tenminste grappen waar je om moet lachen. Maar met een opbrengst van nog geen 22 miljoen, niet eens de helft van het budget, lijkt het erop dat vooral de acteurs zelf het meeste plezier aan deze draak van een film hebben beleefd. Bang voor een tweede deel hoeven we met deze cijfers in ieder geval niet te zijn. Gelukkig.