Young Adult

door Remco Visser

Young Adult, Genres: Komedie, Romantiek, Regie: Jason Reitman, Acteurs: Charlize Theron, Patton Oswalt, Patrick Wilson, Releasedatum: 1 maart 2012, Speelduur: 94 minuten.

Recensie Young Adult

We mogen onszelf gelukkig prijzen dat er in Hollywood nog steeds mensen rondlopen die weten dat een komedie niet per se hoeft te passen binnen de vaste structuur die zo overbekend (en succesvol) is. Die niet kiezen voor een uitgebalanceerd verhaal zonder kreukels en vouwen. Jason Reitman en Diablo Cody bewezen dit bijvoorbeeld al in 2007 met het intelligente en veelgeprezen Juno, dit keer proberen ze het samen overnieuw met de grimmige komedie Young Adult.

Charlize Theron speelt Mavis Gary, een succesvol ghostwriter van een tanende tienerroman-reeks. Haar leven sleept zich van feestje naar feestje, en van bed naar bed. Maar als het vriendje uit haar middelbare schooltijd de geboorte van zijn eerste kind mailt, besluit ze halsoverkop terug te reizen naar het dorp waar ze opgegroeid is, om de onvervulde toekomstdromen die ze destijds met haar vlam had alsnog waar te maken. Dat niet iedereen dit een goed idee lijkt te vinden, staat haar daarbij niet in de weg.

De nog relatief jonge Jason Reitman kan zich nu al beroepen op een indrukwekkende CV. Met een gestaag tempo van één film per twee jaar bracht hij ons al juweeltjes als Thank You for Smoking, Juno en Up in the Air. En in die afgelopen zes jaar sprokkelde hij ook nog vier Oscar-nominaties binnen, waaronder twee voor beste regie. Dat de man dus wat kan staat buiten kijf.

Toch weet zijn nieuwste project Young Adult, zoals vermeld wederom een samenwerking met Diablo Cody, je niet helemaal tot op het bot te raken, zoals dat Juno destijds bijvoorbeeld wél lukte. Charlize Theron zet niettemin een uitmuntende acteerprestatie neer en geeft de psychotische Mavis in al haar wanhoop behoorlijk goed gestalte. Misschien zelfs wel té goed: ze haalt bij tijd en wijle echt het bloed onder je nagels vandaan en juist deze irritatiefactor verhinderd het om je als kijker volledig in te leven in de diepere gevoelens en verlangens van dit personage.

Tekenend hiervoor is dat je op den duur afstand begint te nemen van de eigenlijke hoofdfiguur en juist meer begint mee te leven met Matt Freehauf, de antagonist van deze vertelling, die wordt gespeeld door Patton Oswalt. Het einde van de film weet je dientengevolge nog wel te raken, maar echt boeien doet het je dan eigenlijk al niet meer.

De casting van de film mag evenwel de redding van de film genoemd worden; de synergie tussen Theron, Oswalt en niet in de laatste plaats Patrick Wilson geeft gelukkig wat glans aan deze verder nogal klinisch aandoende karakterstudie naar de desolate thirty-something die vast is blijven zitten in haar jeugdherinneringen.

Desondanks maakt de film pijnlijk duidelijk dat mensen vrijwel nooit veranderen en dat iedereen ouder wordt, maar niet iedereen volwassen. En dat is tevens een perfecte manier om deze prent te omschrijven: Young Adult is vaak meeslepend, maar durft nooit groots te worden.

Er is 1 reactie geplaatst

Tom van Steensel

Tom van Steensel