You Instead

door Sebastiaan Quekel

You Instead, Genre: Romcom, Regie: David MacKenzie , Acteurs: Luke Treadaway, Natialia Tena, Releasedatum: 2 augustus 2012, Speelduur: 80 minuten.

Recensie You Instead

You Instead is een film die dit jaar eigenlijk te laat op het witte doek uitkomt. In de film staat het doorbrengen op een muziekfestival centraal, maar gezien het seizoen er bijna op zit is deze low-budget prent van regisseur David Mackenzie eerlijk gezegd een beetje mosterd na de maaltijd.

De charme van You Instead is dat het zich afspeelt op T in the Park, een Schots festival dat als één van de grootste in haar soort wordt gezien. Het is moeilijk om na het zien van de film af te wijken van de hedendaagse stereotype-elementen die rondgaan over festivals. Ongeschoren hippies die met een wc-rol rondlopen, een overdaad aan drank en drugs, steenharde muziek, erbarmelijke tenten: de regisseur schroomt niet om deze clichés prominent op beeld te zetten.

Mackenzie schoot de film in vijf dagen en liet zich gedurende de opnames voortdurend improviseren door de ontwikkelingen op het festival. Zo moest bijvoorbeeld een scène compleet worden omgegooid toen het plots begon te stortregenen. Dat de makers afhankelijk waren van dit soort dingen heeft vooral het verhaal geen goed gedaan. You Instead verzandt immers al na vijf minuten in clichés en daarnaast is de plot hartstikke voorspelbaar.

De film start op een festivalweide, waar singer-songwriter Adam (Luke Treadaway) in conflict komt met Morello (Natalia Tena), een arrogante keyboardspeelster van de fictieve meidenband The Dirty Pinks. Een op voorhand vriendelijke festivalwatcher kijkt toe, waarna hij ze zonder pardon en zonder geldige reden met handboeien aan elkaar vastmaakt. Extra pijnlijk voor de twee, gezien ze het vanaf moment één met elkaar aan de stok hadden. Een frustrerende zoektocht naar vrijheid volgt, terwijl de echte uitkomst zich eigenlijk al laat raden.

Omwille van het makkelijke verhaal is You Instead op zijn sterkst wanneer Mackenzie zijn vizier op het festival an sich richt. T in the Park is sfeervol, ademt plezier uit en bevat een grote variatie aan shows en artiesten. Biffy Clyro, Paloma Faith, The Proclaimers, Al Green en ga zo maar door. Verhaaltechnisch voegt het weinig toe en het leidt zelfs af van waar You Instead eigenlijk om gaat (liefde), maar het blijft een genot om een blik op de mooie beelden van het Schotse evenement te werpen. Het is wat dat betreft een charmerende film welke de magie en de modder van een festival goed weet weer te geven.

Met T in the Park als setting probeerde Mackenzie de festivalervaring zo authentiek mogelijk te vertalen naar een film. Dat is gelukt, al is het verhaal daaromheen te ridicuul, te makkelijk en bovenal te clichématig. You Instead frusteert eerder dan dat het entertaint en daardoor is het zelfs met zijn tachtig minuten een nogal lange zit.