World War Z

Geplaatst: door Evelien van Baekel

Gerry Lane (Brad Pitt) was ooit een succesvol onderzoeker voor de Amerikaanse overheid, maar heeft zijn baan opgegeven om bij zijn gezin te kunnen zijn. Als plotseling een vreemde epidemie uitbreekt, wordt Lane door zijn oude baas gevraagd om op zoek te gaan naar de bron van het virus en naar een manier om het te stoppen. De gevaarlijke zoektocht leidt hem de halve wereld over terwijl zijn gezin angstig wacht op zijn terugkeer.

World War Z is gebaseerd op het succesvolle en gelijknamige boek van Max Brooks uit 2006. Met nadruk op gebaseerd, want een echte verfilming is het niet te noemen. In het boek wordt de Zombie War onder andere belicht vanuit het oogpunt van mensen met verschillende nationaliteiten en religieuze overtuigingen. Hierdoor komt de invloed van de ramp op geloof, politiek en natuur heel specifiek naar voren. De film daarentegen is opgezet als een grootse actiefilm zonder al teveel diepere lagen of maatschappelijke betekenis. De insteek van het boek is dus heel anders dan die van de film maar dit mag de pret niet drukken. World War Z is gemaakt met een gigantisch budget, en is mede hierdoor sowieso een geslaagd actiespektakel.

De film opent met het idyllische gezinsleven van Gerry, vrouwlief Karin (Mireille Enos) en hun twee dochters. Al snel breekt echter de pleuris los, en hiermee ook de waanzinnige actie. De stad is namelijk angstaanjagend snel veranderd in een apocalyptische ieder-voor-zich chaos, wat niet vreemd is met een epidemie die mensen in luttele seconden na contact al infecteert.

De zombies in World War Z zijn daarnaast geen slome, slenterende hersenvreters, maar zijn gezegend met Usain Bolt-achtige snelheden. Dit maakt de verbijsterende snelheid waarmee het virus zich verspreidt des te geloofwaardiger. Iets minder plausibel is de vanzelfsprekende manier waarop Lane tijdens zijn zoektocht bij iedere locatie steevast weer een nieuwe hint vindt, alsof het een zorgvuldig uitgezette basisschoolspeurtocht betreft. Een paar loze aanwijzingen en ‘dead ends’ tijdens de reis van de onderzoeker hadden het verhaal iets enerverender gemaakt.

Ook Pitt in de hoofdrol als gezinsman Lane had iets meer pit mogen bevatten. De acteur perst er aan het einde van de film een paar haatdragende blikken uit, maar blijft verder hangen in de rol van onrustige familieman zonder diepte. World War Z bevat verder geen noemenswaardig uitmuntende acteerkunsten, maar let vooral even op Hollands glorie Michiel Huisman, en Matthew Fox (Lost) als de naamloze helikopterbemanningslid. De rol van Fox zou groter zijn, maar veel van zijn materiaal eindigde op de montagevloer. Daardoor heeft Huisman nu meer tekst dan de bekende Amerikaanse acteur.

De aanwezigheid van zwaargewicht Pitt in World War Z leek - in combinatie met het interessante bronmateriaal - een belofte te zijn voor een unieke, vernieuwende zombiefilm. Maar hoe spectaculair en vermakelijk de film ook is, het is wel weer een zoveelste thriller over een zombie-uitbraak. Meer dan genoeg goede actie en fijne spanning voor een voldoende, maar verder niets nieuws.