The Words

Geplaatst: door Steffie van Rhee

Regisseurs Brian Klugman en Lee Sternthal maakten het zichzelf niet makkelijk met The Words. Ze maakten een film over een schrijver die het verhaal van een andere schrijver steelt, waar een derde schrijver weer een verhaal over schrijft. Snappen jullie het nog?

De jonge schrijver Rory Jansen (Bradley Cooper) worstelt met van alles. Hij is net getrouwd met Dora (Zoe Saldana) maar de twee hebben nauwelijks geld omdat Rory al zijn tijd steekt in het schrijven van zijn eerste roman. Dat wil echter maar niet lukken. Tijdens hun huwelijksreis naar Parijs vindt hij in een antiekwinkel een manuscript, dat opgeborgen is in een leren aktetas. Het is zo’n goed verhaal dat hij er, op aandringen van zijn vrouw die denkt dat het zijn boek is, mee naar een uitgever stapt. Het boek wordt meteen een bestseller, maar al snel duikt er een oude man (Jeremy Irons) op die zegt dat hij het manuscript heeft geschreven.

Om het nog ingewikkelder te maken, wordt dit alles verteld door Clay Hammond (Dennis Quaid), die voorleest uit zijn boek, dat ook The Words heet. Bij die lezing zit studente Daniella (Olivia Wilde) in het publiek, die hem probeert te verleiden en wil uitdagen. Bovendien loopt er nog meer door elkaar. Wanneer de oude man zijn verhaal aan Rory vertelt, gaan we terug naar het Parijs van na de oorlog. Dit alles maakt The Words onnodig ingewikkeld.

Doordat er zoveel gebeurt, gaan er ook geregeld dingen de mist in. Sommige dingen zijn gewoonweg niet logisch. Waarom kunnen Rory en Dora op huwelijksreis naar Parijs als ze eigenlijk geen cent te makken hebben? Waarom vraagt Rory op geen enkel moment naar de naam van de oude man? Het zijn beginnersfouten van de debuterende regisseurs.

Ook vergeten ze ondanks de vele verhaallijnen, het echte verhaal te vertellen. Eigenlijk zou The Words de thema’s die bij het plegen van plagiaat komen kijken beter moeten uitlichten. De film had dieper in moeten gaan op de schuldgevoelens die Rory heeft of zijn eigen falen als schrijver. De film had zelfs nog ethische vraagstukken over het stelen van andermans werk kunnen aansnijden.

Toch mislukt hun debuut niet geheel. Dit hebben ze vooral te danken aan hun mooie cast. Namen als Irons, Cooper, Saldana en Wilde doen het goed op zowel het affiche als op het scherm. Het is dan wel Jeremy Irons die de spotlight steelt van Bradley Cooper, maar ook hij is prima gecast als charmante schrijver. Bovendien is ook de vertelvorm leuk gevonden. Jammer is wel dat die dan niet helemaal goed is uitgevoerd.

De regisseurs van The Words willen te veel, waardoor de film ingewikkeld en gekunsteld overkomt. Daarbij zorgen hun vele verhaallijnen er ook nog eens voor dat er totaal geen spanning overblijft. Alles wordt letterlijk verteld en behalve het einde, wordt er vrij weinig overgelaten aan de fantasie van de kijker. The Words is een verhaal dat eigenlijk nog eens herschreven had moeten worden.