Woody Allen: A Documentary

door Steffie van Rhee

Woody Allen: A Documentary, Genre: Documentaire, Regie: Robert Weide, Acteurs: Scarlett Johansson, Woody Allen, Martin Scorsese, Releasedatum: 26 juli 2012, Speelduur: 113 minuten.

Recensie Woody Allen: A Documentary

De naam Woody Allen roept bij iedereen iets anders op. Sommige mensen zullen meteen zijn zwarte bril voor zich zien terwijl anderen aan zijn komische talent denken. Robert Weide (Curb Your Enthusiasm) maakte een documentaire waarin alles aan bod komt, maar waaruit vooral één ding blijkt. Woody Allen is met ruim veertig films in veertig jaar één van Amerika’s grootste en meest invloedrijke regisseurs.

De openingsscène van Woody Allen: A Documentary had recht uit een film van de filmmaker zelf kunnen komen. Beelden van zijn geliefde New York wisselen elkaar af terwijl we zijn stem al horen. Robert Weide creëert meteen de juiste sfeer. Wat volgt is een 113 minuten durende documentaire die vooral duidelijk Allen’s carrière samenvat. We beginnen met een jonge Woody Allen die als komiek grappen voor de krant schrijft en eindigen bij zijn laatste kaskraker Midnight In Paris.

Beelden uit een groot deel van zijn films komen langs. Vaak gaan ze gepaard met anekdotes over de desbetreffende scènes. Zo had de regisseur nooit verwacht dat de scene in Manhattan op het bankje bij de brug zo iconisch zou worden en moest hij het bankje er zelf neerzetten. Exclusiever zijn de beelden van Woody Allen terwijl hij aan het werk is op de set van You Will Meet A Tall Dark Stranger. We vangen een glimp op van zijn omgang met de acteurs.

Niet alleen brengt Weide de carrière van Woody Allen goed in beeld, hij schetst ook daadwerkelijk een portret van de regisseur. Dit doet hij door vooral Woody Allen zelf veel aan het woord te laten. Hij is bescheiden, verlegen, neurotisch en eigenzinnig. Hij laat de typemachine, die hij ooit voor veertig dollar kocht en waar hij tot nog toe al zijn scripts mee heeft geschreven, zien en deelt de lade met notities die hij doorgaat als hij aan een nieuwe film begint. Het benadrukt alleen maar dat Allen alles op zijn eigen manier doet.

Uiteraard komen er ook veel mensen aan het woord die nauw samen hebben gewerkt met Woody Allen en zij bevestigen het allemaal: hij is uniek. Weide interviewde onder andere Mariel Hemingway, Scarlett Johansson, Sean Penn, Louise Lasser, Martin Scorsese, Chris Rock, Naomi Watts, John Cusack en natuurlijk goede vriendin Diane Keaton. Stuk voor stuk verwoorden zij hoe het is om te werken met de grootmeester maar vertellen zij ook over hun, indien aanwezig, persoonlijke relaties met hem.

Het enige dat regisseur Weide aan te rekenen valt, is dat hij weinig toevoegt. Hij maakt een mooie samenvatting en biedt een kijkje achter de schermen, maar schept geen nieuwe inzichten over Allen’s werk en stelt hem ook weinig verrassende vragen. Wel brengt hij in zijn documentaire nog maar eens naar voren dat Woody Allen een uitzonderlijke regisseur is. Met als voornaamste resultaat dat je klassiekers als Annie Hall en Manhattan weer eens wilt zien.