Woman in Gold

Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte het naziregime van Adolf Hitler niet alleen miljoen onschuldige slachtoffers, er werden ook vele duizenden stukken kunst geroofd van - vooral Joodse - families. Woman in Gold gaat over de jarenlange juridische strijd die volgde om geroofde kunst terug in de familie te krijgen.

Wanneer eind jaren '90 haar zus overlijdt, komt Maria Altmann (Helen Mirren) tot de ontdekking dat deze in het verleden een poging deed om door nazi's geroofde kunst van hun familie terug te krijgen. Waaronder Portrait of Adele Bloch-Bauer I, een portret van Maria's tante Adele, geschilderd door Gustav Klimt. Het tegenwoordig als Woman in Gold bekendstaande pronkstuk van de Österreichische Galerie Belvedere, dat zich beroept op het testament van de in 1925 overleden Adele.

De brief laat Maria maar niet los en ze benadert de net afgestudeerde advocaat Randy Schönberg (Ryan Reynolds) om de kwestie nog eens te bekijken. Niet alleen de zoon van een goede vriendin, tevens de kleinzoon van de bekende componist Arnold Schönberg. Ook hij heeft Oostenrijkse roots dus, maar hoefde niet zoals Maria aan het eind van de jaren dertig te vluchten tijdens de Anschluss. In eerste instantie ziet Randy niets in het verzoek van de koppige Maria. Begint hun queeste, die soms doet denken aan die in Philomena, nog moeizaam, gaandeweg begint de zaak Randy steeds meer te interesseren.

Door middel van indrukwekkende flashbacks, met Orphan Black's Tatiana Maslany als jonge Maria Altmann, schetst regisseur Simon Curtis (My Week With Marilyn) de totstandkoming van het in 1907 geschilderde portret van Klimt, de bijzondere band in de familie Bloch-Bauer en de gruwelijkheden van de nazi's in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Het is jammer dat de scènes in de moderne tijd niet hetzelfde niveau halen als die terugblikken.

Regisseur Curtis bedient zich namelijk te veel van overdreven sentiment, wat op bepaalde momenten afleidt van het ware verhaal, terwijl de dialogen soms zó droog zijn dat je vermoedt dat ze rechtstreeks uit gerechterlijke documenten zijn overgepend. Een meesterwerk is Woman in Gold dan ook zeker niet, maar de lead cast en het bijzonder interessante onderwerp maken deze film uiteindelijk wél de moeite waard.