Wolves

Geplaatst: door Kristiaan Schimmel

De meeste tieners die werden meegezogen in de Twilight-hype zijn inmiddels in de twintig en allang uitgekeken op het filmgenre, maar sommige filmmakers blijven erin geloven. Zo ook David Hayter, de schrijver van Watchmen en twee X-Men-films, die het verhaal van zijn regiedebuut Wolves zelf heeft geschreven. Het resultaat is niet bepaald geslaagd.

Wolves gaat over de middelbare scholier Cayden (Lucas Till) die ontdekt dat hij een weerwolf is en dat zijn identiteit gepaard gaat met veel adrenaline en agressiviteit. Nadat hij voor het eerst van gedaante is gewisseld, blijken zijn ouders op brute wijze te zijn vermoord en slaat Cayden op de vlucht voor de politie.

Zijn vlucht brengt hem naar het afgelegen dorpje Lupine Ridge, waar de vragen die hij over zijn identiteit heeft, worden beantwoord. Lupine Ridge is in de macht van de moordlustige weerwolf Connor (Jason Momoa) die een kind wil van het mooiste meisje van het dorp. En laat dat nu net het meisje zijn waar Cayden vanaf de eerste blik verliefd op wordt. Een strijd tussen de twee weerwolven volgt.

Ieder denkbaar cliché wordt in Wolves van stal gehaald. Zo begint de film met de hoofdpersoon die ontwaakt uit een terugkerende nachtmerrie, zien we bikers die lachend en zonder reden een meisje in elkaar slaan en als klap op de vuurpijl blijkt al vrij snel dat de twee vijanden een speciale band hebben. De sluimerende seksuele spanning die heeft bijgedragen aan het succes van Twilight is geprobeerd ook in deze film te laten terugkomen, alleen is er van enige opbouw geen sprake. De jongen ontmoet het meisje en vijf minuten later hebben ze seks en houden ze van elkaar.

De acteerprestaties van met name Lucas Till en Stephen McHattie zijn gezien het belabberde script niet eens zo slecht, maar de geloofwaardigheid die ze ternauwernood hebben opgebouwd, wordt direct om zeep geholpen zodra er weer wolven in beeld zijn. De wolven zien er uit alsof ze een masker bij de lokale fopwinkel hebben gekocht. Ze hebben lompe koppen, lopen rechtop en dragen de kleding die ze als mens ook aan hebben. De geluidseffecten die bij bijvoorbeeld het gegrom horen zijn er zo liefdeloos ingemonteerd, dat je als kijker geen moment verleid wordt om met het verhaal mee te gaan.

Wolves is anderhalf uur voorspelbaar en nog veel belangrijker: geen moment spannend. Ondanks dat er weerwolven in de film voorkomen, zou het genre horror niet als omschrijving genoemd mogen worden, Wolves is eerder lachwekkend. Aangezien dat ongetwijfeld niet de bedoeling was van filmmaker David Hayter, is het een mislukt en weinig hoopgevend regiedebuut.