The Wolverine

door Daan Snouck Hur...

Logan/Wolverine (Hugh Jackman) was altijd al de gedoodverfde eenling binnen het X-Men universum, en het lijkt dan ook niet meer dan passend dat hij nog steeds de enige mutant is met zijn eigen spin-off serie. Vier jaar geleden werden zijn wortels al uit de doeken gedaan in X-Men Origins: Wolverine. Waar deze film nog vrijheden nam met de continuïteit en daarom meer een opzichzelfstaand geheel was, sluit The Wolverine netjes aan bij de gebeurtenissen in X-Men: The Last Stand.

Het verhaal vindt zijn oorsprong echter in Japan anno 1945. Logan zit opgesloten in de isoleercel van een krijgsgevangenenkamp onder de rook van Nagasaki, op de ochtend van de Amerikaanse atoombomaanval. Geholpen door zijn zelfhelende krachten overleeft hij de klap, maar hij weet ook een jonge Japanse officier te redden. Deze Yashida (Haruhiko Yamanouchi) belooft dat hij Logan ooit terug zal betalen voor het redden van zijn leven.

Weer terug in het hedendaagse treffen we Logan aan in Noord Amerika. Nadat hij zijn geliefde Jean Grey (Famke Janssen) moest ombrengen in The Last Stand heeft hij zich, kapot van verdriet en zelfhaat, teruggetrokken in de bossen. Hier wordt hij gevonden door vleesgeworden anime-fantasie Yukio (Rilo Fukushima). Zij werkt voor de inmiddels op sterven liggende Yashida en haalt hem over om mee te komen naar Japan om afscheid te kunnen nemen van de man die zijn lange en succesvolle leven aan hem te danken heeft.

Yashida blijkt één van de grote industriëlen te zijn die Japan weer heeft opgebouwd en de steenrijke zakenman doet Logan een aanbod. Hij heeft namelijk een manier gevonden om Logans regenereer vermogen te transplanteren (of hoe dat ook heet met superkrachten) naar hemzelf. Zo kan Logan eindelijk gewoon oud worden en heeft Yashida het eeuwige leven. Hoewel Logan na meer dan honderdvijftig jaar wel klaar is met zijn onsterfelijkheid, en niks liever wil dan zich bij zijn Jean voegen, slaat hij het aanbod toch af.

Er blijkt echter veel meer te spelen binnen Yashida's klan en voordat hij het goed en wel doorheeft zit hij tot aan zijn nek verstrikt in lokale intriges en wordt hij opgejaagd door alles wat maar Japans is, van Yakuza tot ninja. Opgezadeld met Yashida's erfgenaam, kleindochter Mariko (Tao Okamoto), moet hij voor het eerst ook nog eens rekening houden met zijn eigen sterfelijkheid.

De keuze om bij The Wolverine meer te focussen op het personage zelf dan op zijn superheldenkant pakt goed uit. Zonder te vervallen in Dark Knight-achtige neerslachtigheid toont de film de keerzijde van Logans superkrachten. Hoe het is om nagenoeg onsterfelijk te zijn, om je geliefden van je af genomen te zien worden terwijl jij alleen achter blijft.

Hugh Jackman is ondertussen zelf zo met zijn rol verweven (dit is de zesde keer dat hij Wolvie portretteert) dat hij weinig fout meer kan doen. De lokale supportcast houdt Jackmans one-man-show goed in balans en geeft de film de nodige authenticiteit mee. Japan is niet slechts een exotische backdrop, maar een volwaardige lokatie. Misschien zelfs, gezien de invloed die het moderne land met zijn archaïsche cultuur heeft op Logans handelen, een personage op zich.

Waar de film wat steken laat vallen is in de uitwerking. Regisseur James Mangold heeft met films als Walk The Line laten zien raad te weten met dit soort getergde zielen, en het menselijke aspect van The Wolverine is dan ook dik in orde. Het is het fantastische superheldenelement (en de daarmee samenhangende aktiescènes) waar hij zich niet altijd even goed raad mee weet.

Hij houdt zeker maat wat betreft dosering, maar vertrouwt net iets teveel op overdadige moneyshots en afgezaagde stripboek-beeldtaal. Een echt eigen insteek mist. Hierdoor vallen enkele cruciale scènes een beetje uit de toon en wordt de zo zorgvuldig opgebouwde symbiose van superheldenheroïek en persoonlijk drama bij vlagen onderuit gehaald.

The Wolverine is in alle opzichten een stap vooruit vergeleken bij Origins, maar helaas is het nog niet de ultieme Wolverine-film waar de geliefde superheld recht op heeft. Eentje voor de fanboys, maar dat was dan ook de bedoeling.