The Wolf Of Wall Street

Geplaatst: door Sonny Kempkes

We hebben er even op moeten wachten maar na jaren is er weer een nieuwe samenwerking tussen Martin Scorsese en Leonardo DiCaprio. Nu bundelen zij de krachten om samen met een powerhouse van topacteurs dit verhaal gebaseerd op het boek van Jordan Belfort te verfilmen. Een blik in het rotte karkas van Wall Street, een bacchanaal van hebzucht, lust en drugs.

Jordan Belfort (DiCaprio) komt op zijn 22e op Wall Street terecht en ziet al snel dat drugs en geld de enige twee dingen van belang zijn. Zijn carrière als beurshandelaar eindigt eigenlijk al op de eerste dag dat hij zijn makelaarslicentie heeft. Het bedrijf waar hij namelijk voor werkt komt die Black Monday 1987 nooit meer te boven en gaat failliet. Hij is echter vastbesloten het te maken op Wall Street en begint samen met een zootje ongeregeld het statig klinkende bedrijf Stratton Oakmont.

Ze specialiseren zich in het verkopen van waardeloze aandelen met keiharde tactieken. De gouden bergen rijzen snel en de gekte onder de makelaars versterkt door drugs, drank en losbandige seks neemt steeds meer toe. Zo worden er op een gegeven moment lilliputters in kantoor op een grote schietschijf gegooid en mag er op bepaalde tijden geen seks in het toilet plaatsvinden. Waar het personeel overigens schijt aan heeft, maar dat geheel terzijde.

Belfort en zijn vrienden richten zich steeds meer op illegale activiteiten, zoals geld witwassen naar Zwitserland, en komen onder het vergrootglas van de FBI te liggen. Uiteindelijk verliest Belfort de controle over zijn drugsgebruik, hebzucht en familie. Op een gegeven moment gaat alles, zoals verwacht, bergafwaarts.

Martin Scorsese laat zelfs op 71-jarige leeftijd zien nog een grootmeester te zijn. Cinematografisch is er niets op The Wolf aan te merken en hij duwt zijn acteurs zoals altijd weer naar grote hoogten. Opmerkelijk is ook de gigantische hoeveelheid humor die erin zit, niet eerder maakt hij een film die zo grappig was.

Leonardo DiCaprio draagt de film moeiteloos. De man die zich als acteur nog steeds indrukwekkend weet te ontwikkelen wisselt briljant overgebrachte speeches af met hilarische drugstrips. DiCaprio ís Jordan Belfort. Een gladde narcist die enkel om geld geeft en die het niet uitmaakt hoeveel mensen hij moet oplichten om er zelf beter van te worden. Een slecht mens. En toch hebben we zeker in het eerste deel van de film nog een soort van sympathie voor hem.

Niet alleen DiCaprio stijgt echter naar grote hoogten, ook de bijrollen zijn van grote klasse. Zo levert Jonah Hill een nog betere prestatie dan in Moneyball en is hij grappiger dan in zijn eerdere komedies. Matthew McConaughey is indrukwekkend en helaas maar even in beeld, de prachtige Margot Robbie als de getormenteerde vrouw van Belfort en Rob Reiner als zijn scheldende vader zijn ook het vermelden waard.

Veel mensen bekritiseren het eenzijdige karakter van de film. We zien enkel het standpunt van Belfort en niets van de talloze slachtoffers die hij en zijn collega’s maakten. Vanuit filmtechnisch oogpunt is dit wel te begrijpen, het verhaal blijft spannend en beter te volgen. We mogen ons wel afvragen of de film kritisch genoeg is op de vele criminelen en dat is eigenlijk niet het geval. We krijgen wel een inzicht, een exclusief kijkje in de snuivende en exorbitante levensstijl. Daarnaast zouden veel mensen zo hun leven verruilen voor dat van een Wall Street handelaar, het verkopen van de ziel nemen ze voor lief.

De film is geen schandpaal voor de ziekelijke hebzucht en het compleet gebrek aan empathie voor anderen en in het bijzonder de mensen die ze feitelijk oplichten. Maar The Wolf Of Wall Street is vermaak voor het publiek. Mensen die de mechanismen en slachtoffers van de corruptie en het zieke klimaat van Wall Street beter willen zien, kijken maar een documentaire.

The Wolf Of Wall Street is een briljante film. In sneltreinvaart worden we door het leven van de wrede en hebzuchtige Belfort geleid. En ondanks dat de film drie uur duurt, verveelt dat geen moment. Alle acteurs presteren op de toppen van hun kunnen, al zal DiCaprio door alle seks, excessief taalgebruik en drugsscènes mogelijk weer naast de zo begeerde Oscar grijpen door de conservatieve Academy. Dit tripje in de ranzige wereld van hebzucht is dé film die je dit jaar moet zien.

Bekijk hier een interview met Martin Scorsese, Leonardo DiCaprio en Jonah Hill.