The Whistleblower

Geplaatst: door Monique Schijff

Schandalen bij de Verenigde Naties (VN) zijn niet nieuw. Films en documentaires over deze schandalen zijn ook niet nieuw (U.N. Me, Broken Promises, The Interpreter). Met The Whistleblower komt daar een nieuwe film bij, gebaseerd op een waargebeurd verhaal over corruptie bij de VN. De film vestigt de aandacht op de betrokkenheid van de VN bij de mensenhandel die eind jaren ’90 in Bosnië plaatsvond.

Rachel Weisz speelt de Amerikaanse politieagente Kathryn Bolkovac, die een baan aanneemt bij de VN om Bosnië te helpen met de wederopbouw na de oorlog. Al snel kreeg ze promotie en komt ze te werken voor Madeleine Rees (Vanessa Redgrave), hoofd van de afdeling Vrouwenrechten. Daar is het haar werk om slachtoffers van huiselijk geweld en vrouwenhandel te helpen en deze zaken te onderzoeken. Ze blijkt echter machteloos in het bestrijden hiervan, want ze wordt aan alle kanten tegengewerkt. Helemaal wanneer ze erachter komt dat haar VN-collega’s graag gebruik maken van de diensten van de gesmokkelde meisjes.

Haar zoektocht naar de waarheid wordt ondersteunt door rauwe beelden. Indringende en schokkende beelden van wat de slachtoffers van de vrouwenhandel overkomt in de illegale bordelen die in stand worden gehouden door de VN. Integer en vastbesloten als Kathryn is, probeert ze de klok te luiden, maar niemand binnen VN wil naar haar luisteren. Bang voor een nieuw schandaal proberen ze haar de mond te snoeren. Ze wordt onder druk gezet, weet niet meer wie ze wel of niet kan vertrouwen en wordt uiteindelijk ontslagen. Dan kan ze nog maar één ding doen, naar de pers toe stappen om de boel bekend te maken.

Weisz laat overtuigend zien hoe een gewoon iemand zoiets buitengewoons kan doen. Want laten we eerlijk zijn; niet iedereen in haar positie zou de moed hebben om de zaak tot op de bodem uit te blijven zoeken met zoveel tegenwerking van zo’n machtige organisatie als de VN. De film laat zien hoe weinig je kunt beginnen tegen zo’n grote organisatie waar zoveel geld mee gemoeid is.

Het is maar goed dat de film zo’n sterk verhaal bevat, dat het verdient om verteld te worden. De film zelf oogt af en toe namelijk wat rommelig, vooral in het eerste deel. Zo is de openingsscène op een storende manier erg onduidelijk en duurt het even voordat je achter de bedoeling van deze scène komt. De film bevat ook veel verschillende karakters, waardoor je als kijker soms niet meer goed weet wie, wie is. Toch blijven de hoofdlijnen van het verhaal recht overeind, want de werkelijkheid is nu eenmaal vaak nogal rommelig en ongeordend. Dus zo misplaatst is dat niet.