What To Expect When You're Expecting

What To Expect When You're Expecting, Genre: Komedie, Regie: Kirk Jones, Acteurs: Elizabeth Banks, Cameron Diaz, Jennifer Lopez, Releasedatum: 24 mei 2012, Speelduur: 109 minuten.

Recensie What To Expect When You're Expecting

“I’m calling it bullshit. Pregnancy sucks!”

Een kind op de wereld zetten is voor iedereen een andere ervaring en het blijft uiteindelijk een groot avontuur. Voor de één is de zwangerschap een eitje en de ander moet een lange, ellendige lijdensweg ondergaan om uiteindelijk hun geliefde baby in de armen te kunnen sluiten. In What To Expect When You’re Expecting geeft regisseur Kirk Jones de zeer verschillende ervaringen van vijf stellen weer die allemaal met aankomend ouderschap te maken krijgen, maar hier allemaal zeer verschillend mee omgaan.

Zo staat het leven van TV fitness goeroe Jules (Cameron Diaz) en haar Dancing With The Stars-partner (Matthew Morrison) volledig op z’n kop wanneer zij tegen het einde van de competitie ineens zwanger blijkt van haar danspartner. Wendy (Elizabeth Banks) is al langer gek op baby’s en wanneer ze op het punt staat haar eerste babyboekje uit te brengen, blijkt dat ze het zelf in het echt mee mag gaan maken. Of alle droombeelden die ze heeft terecht zijn, moet nog maar blijken. De eerste verrassing waar ze mee te maken krijgt tijdens de zwangerschap is het feit dat haar schoonvader (Dennis Quaid) en zijn piepjonge vrouw Skyler (Brooklyn Decker) tegelijkertijd een kind verwachten. Dit is echter nog maar het begin van de vervelende verrassingen waar Wendy gedurende negen maanden mee te maken krijgt.

Het vierde stel bestaat uit fotograaf Holly (Jennifer Lopez) en Alex (Rodrigo Santoro). Zij wil graag een kindje adopteren, maar Alex ziet dit nog niet helemaal zitten. Om aan het idee te leren wennen, sluit hij zich aan bij een groep kersverse vaders (foto boven) die elke zaterdag met hun kinderen in het park te vinden zijn. Wellicht kunnen zij hem klaarstomen voor het aanstaande vaderschap. Tot slot blijkt Rosie (Anna Kendrick) zwanger na een one night stand met Marco (Chace Crawford). Lukt het hen om alsnog een relatie op te bouwen, die niet alleen is gebaseerd op de zwangerschap?

In What To Expect When You’re Expecting worden vele verwachtingen teniet gedaan, relaties getest en liefde gevonden in situaties waar je het niet snel verwacht. Het enige minpuntje aan de film is dat de schaarse serieuze momenten nogal abrupt tussen al het komediegeweld naar voren worden geduwd en hierdoor niet helemaal de juiste emotionele lading krijgen die ze verdienen. De overgangen hierin hadden een stuk subtieler mogen zijn, zodat zowel deze scènes, als alle anderen, even goed tot hun recht komen.

Toch is de film absoluut de tijd en moeite waard om te gaan zien. Hij verveelt geen moment, wordt ondanks de vele tijdsprongen niet verwarrend en heeft een zeer diverse, leuke cast die goed met elkaar worden afgewisseld. Gedurende vrijwel heel de film word je uitstekend vermaakt en blijkt het voortbrengen van nieuw leven een goede basis te zijn voor een film die niet alleen voor vrouwen aantrekkelijk is.

What To Expect When You’re Expecting is al met al een heerlijke komedie die de voor- en nadelen van zwangerschap op niet altijd even subtiele wijze even goed duidelijk maakt. Als kijker met een eventuele kinderwens zal je hier wellicht niet altijd even ongeschonden uit komen, maar daar kom je vast wel weer overheen.