W.E.

door Sebastiaan Quekel

W.E., Genres: Drama, Romantiek, Regie: Madonna, Acteurs: Andrea Riseborough, Abbie Cornish, James D'Arcy, Releasedatum: 22 maart 2012, Speelduur: 119 minuten.

Recensie W.E.

De Queen of Pop. Hare Majesteit. De Michael Jackson onder de vrouwen. Met meer dan tweehonderd miljoen verkochte albums is Madonna de meest succesvolle vrouwelijke soloartiest ooit. Het aanstaande concert in het gloednieuwe Ziggo Dome raakte (zelfs voor absurde prijzen) binnen luttele minuten uitverkocht. Alles wat de 53-jarige Amerikaanse aanraakt, verandert in goud. Althans, in de muziekindustrie. Want als regisseuse maakte ze met Filth And Wisdom uit 2008 een draak van een debuut. Met het op de waarheid gebaseerde W.E. probeert de diva het opnieuw.

Vulgaire taal, seks, flauwe humor, een slap stuk proza. Elementen die als een rode draad door Filth And Wisdom lopen. Dit soort euvels kent W.E. niet, om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Je zou haast denken dat niet Madonna, maar iemand als Joe Wright (Pride & Prejudice) aan het roer van dit Britse liefdesdrama staat. Deftige kledij, voortreffelijke dansscénes, elegante families. Facetten die eigenlijk niet des Madonna’s zijn. Arbeid adelt, zullen we maar zeggen.

Een deel van W.E.’s succes is te danken aan het consequente gebruik van tijdwisselingen. Het grootste gedeelte van de film speelt zich af in het jaar 1936, waarin de Amerikaanse Wallis Simpson (Andrea Riseborough) het hart van Edward VIII (James D'Arcy) verovert. De Britse prins staat op het punt de troon over te nemen, maar daarvoor moet hij namens de kerk en zijn familie afstand doen van de vrouw waar hij smoorverliefd op is.

Laat je door deze clichématige synopsis niet misleiden; Madonna geeft er met het tijdreizen een unieke twist aan. Parallel aan dit verhaal loopt de romance van Wally Winthrop (Abbie Cornish) in het New York van 1998. Wanneer deze onzekere dame zich distantieert van haar agressieve echtgenoot, raakt ze meer en meer geobsedeerd door het verhaal van Wallis en Edward. Ze bezoekt bijvoorbeeld regelmatig musea, waarmee ze iemand ontmoet: de bewaker Evgeni (Oscar Isaac). Een opbloeiende romance die zowel verschillen als vergelijkenissen kent met die van Wallis en Edward. Madonna durft beide liefdes te combineren en slaagt daar wonderwel in.

Hoewel spannend blijft W.E. vooral een film van ‘onvoorwaardelijke liefde’. De Poolse componist Abel Korzeniowski kweekt daarvoor met zijn gepriegel op de piano een fantastische sfeer. Een sfeer die vooral tijdens de goed op beeld gebrachte liefdesscénes het best tot uiting komt. Zowel de kleffe scénes van Cornish en Isaac als de meer chique liefdesperikelen tussen Riseborough en D’Arcy zijn door afwisselende camerastandpunten een lust voor het oog.

De Amerikaanse pers moet er niet veel van hebben, maar Madonna slaat met W.E. op geen beter denkbare manier terug. De regisseuse reist consequent en geslaagd door de tijd, zonder dat de film in een ongestructureerd en onnavolgbaar verhaal verzandt. Het is echter zeker niet voor iedereen weggelegd. Zo ligt het tempo laag en kent de film weinig écht memorabele gebeurtenissen. Enfin, ben je in voor een (deels) waargebeurd liefdesverhaal met rode haardossen en opgepoetste Martini-schudbekers, dan is Madonna je man. Vrouw.