War Horse

door Remco Visser

War Horse, Genre: Drama, Regie: Steven Spielberg, Acteurs: David Thewlis, Jeremy Irvine, Emily Watson, Releasedatum: 2 februari 2012, Speelduur: 146 minuten.

Recensie War Horse

In 1982 als kinderboek van Michael Morpurgo begonnen, spectaculair bewerkt voor theater in 2007 en uiteindelijk op het witte doek gebracht door Steven Spielberg: War Horse. Een verhaal over de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog, gezien door de ogen van een paard.

Het paard in kwestie, Joey, belandt begin 20ste eeuw onder de zorg van boerenzoon Albert Narracot (Jeremy Irvine), die de volbloed op de boerderij van zijn ouders Ted (Peter Mullan) en Rose (Emily Watson) temt en traint. Wanneer Joey en Albert door noodlottige omstandigheden van elkaar gescheiden worden volg je als kijker het bijzondere verhaal van het paard en zijn tocht in het door een bloederige oorlog verscheurde Europa, waar Joey het leven van tal van betrokkenen - de Britse cavalerie, Duitse soldaten en een Franse boer met zijn kleindochter - veranderd en verrijkt.

Een bijzonder verhaal dus, waarin zowel de vriendschap tussen mens en dier als de meedogenloosheid van de Eerste Wereldoorlog centraal staan. Kenmerkend is ook dat dit de eerste Britse productie van Spielberg is. Niet alleen speelt het verhaal zich gedeeltelijk af in het Verenigd Koninkrijk, ook de cast bestaat vrijwel geheel uit Britse acteurs. Behalve dan het paard zelf, dat sommige misschien zullen herkennen als Seabiscuit uit de gelijknamige film uit 2003.

Door wide-shots van het schilderachtige landschap rond het Britse Devon, waar dit relaas in het zadel geholpen wordt, en heftige actiescènes tijdens het slagveld rond de Somme, waar de film uiteindelijk tot een emotionele climax komt, wordt onmiddellijk duidelijk dat dit verhaal bij deze legendarische regisseur in goede handen is. Het geheel, omlijst door dik aangezette symfonieën van John Williams, ziet er dan ook adembenemend uit.

Cameraman Janusz Kaminski - net als Williams vaste waarde bij producties van Spielberg - koos voor ouderwets celluloid, in dit digitale tijdperk een bijna antiek medium. Het geeft de film een nostalgische textuur met een uitzonderlijk intens kleurenpalet mee. En dat is niet onopgemerkt gebleven: zowel de muziek als de cinematografie van War Horse zijn genomineerd voor een Oscar.

Maar hoezeer de film zich op esthetisch gebied ook mag onderscheiden, de omzwervingen van Joey zelf kunnen behoorlijk clichématig genoemd worden. Spielberg is in War Horse niet vies van een stereotype meer of minder waardoor de verschillende karakters in het verhaal nogal oppervlakkig overkomen en soms zelfs ronduit vervelend zijn. Dit maakt dat de film naar het einde toe opvallend voorspelbaar wordt, al zijn er op dat moment genoeg overdonderende momenten gepasseerd om echte irritatie uit te laten blijven.

Daardoor dus toch zeker het bekijken waard, al zou het alleen al zijn voor het prachtig in beeld brengen van de Eerste Wereldoorlog. Een belangrijk hoofdstuk uit de Europese historie, maar behoorlijk onderbelicht in de filmgeschiedenis. Bovendien werd War Horse genomineerd voor zes Oscars, waaronder in de categorie beste film. Al kreeg die vorige grote paardenfilm Seabiscuit destijds zeven Oscarnominaties, maar won er geen één.