Wanderlust

Geplaatst: door Alette Kreuze

Regisseur David Wain is er duidelijk één van vastigheid in het leven, want in zijn nieuwste project Wanderlust zijn maar liefst vier acteurs te vinden die eerder in zijn film Role Models te zien waren. Uiteraard worden deze afgewisseld met andere acteurs, maar het geeft een zekere blijk van welke richting de regisseur graag uit gaat met zijn films en welke acteurs naar zijn mening daar een goede toevoeging aan zijn. Paul Rudd is in ieder geval duidelijk vaste prik geworden voor een film van Wain, want in de laatste drie films die de regisseur heeft uitgebracht, speelde Rudd elke keer de hoofdrol en dit is ook nu weer het geval.

Wanderlust gaat over George (Paul Rudd) en Linda (Jennifer Aniston), twee New Yorkers die gebukt gaan onder stress en geldproblemen. Wanneer George zijn baan verliest en Linda’s deprimerende documantaire het niet goed doet, kunnen ze het niet langer betalen om in hun micro-loft (lees: studio-appartement) te blijven wonen. De enige optie die ze nog rest is om naar Atlanta te verhuizen om bij de zeer irritante en arrogante broer van George te gaan wonen. Dit moet een tijdelijke oplossing zijn totdat ze weer op eigen benen kunnen staan…

Op weg naar Atlanta komen George en Linda terecht in Elysium. Dit is een idyllische gemeenschap samengesteld uit een veelvoud aan kleurrijke persoonlijkheden en waarbinnen Seth (Justin Theroux) als soort van leider fungeert. Na een nacht te hebben doorgebracht in de commune besluiten George en Linda om deze andere manier van leven een kans te geven en te ontdekken wat de beste manier is om de rest van hun leven in te vullen.

Wanderlust is op zichzelf een goede komedie, maar haalt zichzelf als geheel naar beneden door vooral richting het einde van de film de grens tussen goede en platte humor veelvuldig over te steken. Dit is eeuwig zonde, want verder zit de film erg goed in elkaar en lijkt Jennifer Aniston na haar bijrol in Horrible Bosses nog steeds goed op dreef te zijn wat betreft komedies.

Toch verbleken alle acteurs enigszins naast Justin Theroux, die de spiritueel leider van de commune speelt. Naar hem moet absoluut de meeste eer gaan voor de kwaliteit van deze komedie, want hij draagt hem grotendeels. Hij omarmt zijn karakter echt op geweldige wijze en is duidelijk niet bang om eens iets anders te proberen. Zonder hem was deze film lichtelijk verloren geweest op vele punten, want hoewel Jennifer Aniston en Paul Rudd redelijke acteurs zijn, gaat Justin toch net even een stapje verder.

Over het geheel gezien is Wanderlust dus een goede komedie, die door velen ongetwijfeld zeer gewaardeerd zal worden. Het is alleen ontzettend jammer dat de makers er niet meer uit gehaald hebben, want het concept op zichzelf is super en zou wellicht met een sterkere cast (afgezien van Justin Theroux en wellicht met een grotere rol voor Malin Akerman) uit hebben kunnen groeien tot iets beters. Het is in ieder geval misschien een goed idee voor regisseur Wain om bij zijn volgende film Paul Rudd eens een keertje links te laten liggen…