A Walk Among The Tombstones

Geplaatst: door Eza Doortmont

Liam Neeson schittert in de rol van oud-politieagent die vast zit in zijn eigen verleden. Ondanks dat je het hem nooit zijn leeftijd zou geven, laat de 62-jarige acteur zien dat hij acteren nog steeds erg goed kan. A Walk Among The Tombstones (bekijk hier een interview met de makers) is voor Neeson een open podium en hij past de jas van de oud-politieagent Matt Scudder perfect.

Terwijl Scudder, buiten de wet, aan het werk is als privédetective, krijgt hij een zaak waarin hij op zoek moet naar de kidnappers en moordenaars van Carrie Kristo (Razane Jammal). De vrouw van Kenny Kristo (Dan Stevens). Een handelaar, zoals hij zelf zegt. Een heroïnedealer. Scudder gaat op zoek. Al snel ontdekt hij dat de twee schuldige mannen, Ray (David Harbour) en Albert (Adam David Thompson), eerder dit soort moorden hebben gepleegd en zeker ook nog niet klaar zijn.

De film is binnen luttele seconden zenuwslopend spannend en blijft boeien tot de laatste minuut. Ondanks dat A Walk Among The Tombstones niet aan elkaar hangt van spannende actiescènes of schietincidenten. Terwijl Neeson Scudders vaagheid vasthoudt, blijf je je afvragen waarom hij zo afstandelijk doet. Het verleden waarin de oud-agent vastzit houdt de kijker geboeid. Je hebt door dat er meer aan de hand is, maar wat precies kun je niet uitvogelen.

Tijdens zijn zoektocht naar de moordenaars krijgt Scudder hulp van TJ (Brian ‘Astro’ Bradley), een dakloze jonge kunstenaar die erg gefascineerd raakt door het privédetectivebestaan van Scudder. De oude rot besluit hem te mentoren, waardoor de toch wat harde onmenselijke film een gevoeliger tintje krijgt. Waar de film door de afstandelijkheid van Scudder en de vage types die elkaar opvolgen  vaak een ver van je bed show blijft, zorgt TJ voor wat gevoel.

Ondanks dat A Walk Among The Tombstones een goed in elkaar gezet, ingewikkeld verhaal heeft, is het einde nogal slap. De gehele film opgebouwde spanning wordt binnen tien minuten om zeep geholpen met veel bloed. De hoop op een antwoord achter alle vragen wordt hiermee uitgeveegd en wanneer de antwoorden dan ook komen, zijn deze niet zo bevredigend als gehoopt.

Neeson schittert samen met Bradley en de twee moordenaars, maar de rest van de rollen heeft maar weinig draagvlak. Je bent de acteurs onmiddellijk vergeten wanneer de aftiteling in beeld komt. Het enige wat blijft hangen is de serieuze blik van Neeson en de rommel die overal achterblijft.