Voor Ik Doodga

door Steffie van Rhee

Voor Ik Doodga, Genre: Drama, Regie: Ol Parker, Acteurs: Paddy Considine, Jeremy Irvine, Dakota Fanning, Releasedatum: 4 oktober 2012, Speelduur: 103 minuten.

Recensie Voor Ik Doodga

Het is weer tijd om de zakdoekjes uit de kast te halen. In navolging van films als A Walk To Remember en My Sister’s Keeper, is ook Now Is Good (uitgebracht onder de Nederlandse boektitel Voor Ik Doodga) een typisch romantisch drama over een jong meisje met kanker. Het verhaal over de stervende Tessa (Dakota Fanning) zal veel tienermeisjes huilend de bioscoop doen verlaten.

De 17-jarige Tessa heeft het gevecht tegen leukemie opgegeven en weet dat ze niet lang meer te leven heeft. Om optimaal van haar laatste maanden te genieten, heeft ze een lijst gemaakt met dingen die ze absoluut nog wil doen. Hoog op haar lijst staat voor het eerst seks hebben en uiteraard wordt Tessa verliefd op haar buurjongen Adam (Jeremy Irvine).

Ol Parker’s Voor Ik Doodga is de boekverfilming van Jenny Downham’s bestseller Before I Die. Waar het boek goed op de gevoelens van de jonge Tessa ingaat, is daar in de film weinig van te merken. Tessa is opstandig en wil het haar vader maar al te graag lastig maken. De worsteling met haar ziekte en de keuze om te stoppen met behandelingen, komt eigenlijk nauwelijks aan bod.

De film leunt dan ook vooral op het emotionele verhaal zonder daadwerkelijk Tessa’s emoties te tonen. Het is makkelijk om sympathie te hebben voor een meisje met leukemie. Maar praten over haar ziekte doet ze niet en ondertussen wordt ze vrolijk verliefd op haar buurjongen en maakt ze ruzie met haar beste vriendin. Het maakt Tessa eerder een typisch pubermeisje dan een meisje met een terminale ziekte.

Paddy Considine is de enige acteur met een goede rol. Hij speelt Tessa’s vader, die maar niet wil toegeven aan het feit dat zijn kleine meisje er binnenkort niet meer is. Gek genoeg kan de kijker meer met hem meeleeft dan met Tessa, doordat zijn personage veel toegankelijker is en zijn gedrag begrijpelijk. Considine speelt zijn rol met veel emotie en heeft daarom meerdere tranentrekkende scenes.

Die emotionele scènes zorgen er dan ook voor dat de film toch werkt. Een film over een stervend meisje moet zielig zijn en dat is Now Is Good geregeld. Zelfs de afscheidsscène, waarvan je al aan het begin weet dat die er komt, maakt toch weer indruk. Zelfs wanneer je niet tot de doelgroep behoort, is het onmogelijk om niets te voelen tijdens het kijken naar deze film.

Het verhaal wordt wel in beeld gebracht door clichématige scenes. Zoals gebruikelijk in dit soort films, wordt Tessa’s leukemie voor de kijker heftig en echt gemaakt door een flinke bloedneus, waarbij het bloed er zo snel uit gutst dat ze met spoed naar het ziekenhuis moet. Op dit soort momenten na, ziet de film er juist lieflijk uit door de zachte cinematografie. Je zou bijna vergeten dat Tessa een afschuwelijk noodlot staat te wachten.

Voor Ik Doodga is zeker niet vernieuwend en staat bol van de clichés, maar doet precies wat het binnen het genre moet doen: Je recht in het hart raken en zorgen dat je er weer even bij stilstaat dat het leven zomaar over kan zijn.