Ventoux

Geplaatst: door Sarah Ouwerkerk

Vier oude vrienden beklimmen samen de Ventoux, zoals ze dat dertig jaar eerder ook deden. Toen waren ze met zijn vijven. Vijf jongens, en Laura. Een meisje dat beschreven wordt in liefdesliedjes, een meisje dat jonge mannenharten op hol doet slaan, dat jonge mannenharten gekke dingen laat doen. Bij de berg worden herinneringen opgehaald en wordt luchtig met loodzwaar afgewisseld zoals alleen mannen dat kunnen. Een trauma van dertig jaar geleden wordt verwerkt, op de kale berg.

Journalist Bart (Kasper van Kooten) toont zijn dochter Anna een foto van dertig jaar eerder, toen ze de top bereikt hadden. Hij in het midden, zijn arm om Laura geslagen. Hij heeft haar dertig jaar lang niet gezien. Links van hem Joost (Leopold Witte), nu winnaar van de Spinoza-prijs voor zijn ontdekkingen in de snaar-theorie. Helemaal links staat David (Wim Opbrouck), het doetje van het stel, hij verkoopt nu reisgidsen. Uiterst rechts staat André (Wilfried de Jong), die geëindigd is als drugsdealer. En dan is daar de jongen in het gestreepte shirt, de knappe jongen, de dromer. Tussen de vijf die de camera toelachen kijkt hij weg, de berg af. "Dat is Peter."

Bij de uitreiking van de Spinoza-prijs aan Joost komen André, Bart en David voor het eerst in jaren weer bij elkaar. Ze besluiten terug te gaan naar Mont Ventoux. Terug naar de berg, terug naar de plek waar Peter overleden is. Terug naar het trauma. Laura (Marushka Detmers), toen veroverd door Peter en zijn vriendin, voegt zich bij de mannen.

"Het oord van dromen en illusies. Van bloed, zweet en tranen", dicht Peter op de berg, over de berg. Peter, zonder enige fietservaring, gaat in een noodgang de berg af, Bart achter hem aan. Met een tragisch ongeluk tot gevolg. Bart vindt hem, in een plas bloed, en kan het zichzelf de dertig jaren die volgen niet vergeven. Tot de top opnieuw bereikt wordt.

Regisseuse Nicole van Kilsdonk (Patatje OorlogOnder het Hart) wisselt naadloos het heden af met het verleden. Het één is niet los te zien van het ander. Haar sterrencast - Kasper van Kooten, Wilfried de Jong (André), Leopold Witte (Joost), Wim Opbrouck (David) en Maruschka Detmers - en de acteurs die de jongere versies spelen - Martijn Lakemeier (Peter), Abbey Hoes (Laura), Alex Hendrickx (Bart), Jonas Smulders (André), Bram Verrecas (David) en Jip van den Dool (Joost) - leveren een Nederlandse film af om trots op te zijn. De zware thema's die behandeld worden krijgen een luchtig tintje, geen preuts gesus, maar gewoon met geouwehoer en een snoeiharde grap.

Bert Wagendorp, die gevraagd werd het script te schrijven voor de film schreef uiteindelijk zoveel dat het eerst een boek werd, omdat de financiering voor een film altijd langer duurt. "Nu mag de film de wereld in”, zei een enthousiaste Van Kilsdonk voor de eerste persvertoning. En de wereld kan hij in, om naar grote hoogten te stijgen. Ventoux is het waard.