Un Amour De Jeunesse

Geplaatst: door Erik Boekhoven

Er wordt wel eens gezegd dat als een film lang in je geheugen blijft hangen, de regisseur zijn werk goed gedaan heeft. In het geval van Un Amour de Jeunesse (Engelse titel: Goodbye First Love) is het niet eens zo zeer de film zelf, maar bovenal de knappe Camille (Lola Créton) die je weet te raken. Wat zij met haar ogen en gezicht tot uiting kan brengen, is – zeker gezien haar echte leeftijd (19) – ontzettend knap. Zelfs wanneer je niet van zoetsappige romantiek houdt, kun je niet anders dan meevoelen met de pijn en het verdriet van het Parijse tienermeisje.

Camille is vijftien jaar oud wanneer ze verliefd wordt op de negentienjarige Sullivan (Sebastian Urzendowsky). De twee zijn zo klef als wat, geven de voorkeur aan seks boven al het andere en maken constant ruzie om niks. Camille is dolgelukkig op de momenten dat alles koek en ei is met Sullivan. Maar als de twee het even niet zo goed met elkaar kunnen vinden, verdrinkt Camille al snel in depressiviteit.

Hoewel je op die momenten toch medelijden met het meisje krijgt, is tegelijkertijd duidelijk ze zelf de grootste herrieschopper van de twee is. Ze doet zich veel te volwassen voor, eist onmogelijke dingen van Sullivan en stelt haar hele leven in het teken van haar grote liefde. De relatie lijkt gedoemd te mislukken… en doet dat ook als Sullivan besluit tien maanden naar Zuid-Amerika te gaan met wat vrienden en Camille alleen achterlaat.

Camille is gebroken en ziet het leven niet meer zitten. Ze verliest zich in zelfmedelijden en mist doelen in haar leven. Maar dan bloeit er een nieuwe romance op tussen haar en de charismatische docent Architectuur Lorenz. Daarmee lijkt Camille na jaren van ellende weer langzaam op te krabbelen uit het diepe dal waarin ze zichzelf koppig gevangen hield. Totdat plotseling Sullivan weer ten tonele verschijnt.

Un Amour de Jeunesse moet het hebben van een rustige opbouw en gooit zo nu en dan wat lijntjes uit om je als kijker te misleiden. Ook symboliek speelt een belangrijke rol. Zo kiest Camille voor een opleiding tot architect, tijdens haar jaren van liefdesverdriet. Daarmee bouwt ze niet alleen haar eigen leven weer op, maar geeft ze ook vorm aan de wereld om haar heen. Ook het slot van de film brengt op een symbolische manier het antwoord in beeld waarnaar je als kijker op zoek was. Maar je dacht toch niet dat we die alvast gingen verklappen?