Two Night Stand

Er zijn weinig filmgenres zó voorspelbaar en zó weinig origineel dan de romkom. Two Night Stand is daarop eigenlijk geen uitzondering, ook bij deze film is de reis belangrijker dan de bestemming. Al maken enkele interessante variaties die reis nét even leuker dan bij veel andere films.

Zo proberen regisseur Max Nichols en scenarist Mark Hammer in hun debuut ons een spiegel voor te houden hoe we anno 2014 communiceren. Juist, via de social media. En die social media zijn waar twintiger Megan (Analeigh Tipton) haar toevlucht zoekt na een pijnlijke break-up en een al even pijnlijke ontmoeting met haar ex bij een club waar ze bovendien niet naar binnen mag omdat de uitsmijter van dienst twijfelt over haar leeftijd.

Eenmaal thuis kruipt Megan achter haar computer en raakt via een datingsite aan de praat met Alec (Miles Teller). Na een bijzonder kort gesprekje nodigt Alec de jonge vrouw bij hem thuis uit om... nou ja, eens flink van bil te gaan. Want ja, ook verdrietige meisjes zijn wel eens geil had Megan eerder tegen haar huisgenote Faiza (Jessica Szohr) gezegd.

Na het potje bedworstelen wil Megan 's ochtends vroeg eigenlijk wegsluipen uit het appartement van Alec, maar de deur zit in het slot en ze laat het alarm afgaan. De twee krijgen daarna knallende ruzie en Megan wil niets liever dan naar haar eigen appartement vluchten. Eén probleem: door een fikse sneeuwstorm - volgens de tv-weerman Apocalypse Snow - zitten de twee ingesneeuwd. Na een pijnlijke stilte besluiten Megan en Alec toch maar wat met elkaar te praten om zodoende de ander beter te leren kennen.

De grote kracht van Two Night Stand is dat Nichols en Hammer proberen weg te blijven van de vele romkomclichés. Dat lukt ze grotendeels, al is er ook nog wel wat mis met deze film. Maar dat Megan en Alec de ochtend na hun sekscapades bijvoorbeeld durven uit te spreken dat ze de elkaars bedprestaties eigenlijk maar matig vonden, werkt natuurlijk hartstikke verfrissend.

Dat de film in de slotakte toch weer richting de standaardromkom neigt, is ergens wel jammer. Een ander probleem is dat er weinig romantische chemie valt te bespeuren tussen voormalige America's Next Top Model finaliste Tipton (Warm Bodies) en Whiplash-ster Teller. Op komisch vlak weten de twee elkaar nog wel voldoende te prikkelen, al mist Two Night Stand de écht legendarische grappen. Daardoor blijft het slechts een fling, al zijn er slechtere dates denkbaar.