The Twilight Saga: Breaking Dawn Part I

Geplaatst: door Alette Kreuze

De vierde film van The Twilight Saga is het eerste deel van het laatste boek uit de populaire boekenreeks van Stephenie Meyer: Breaking Dawn. Hiermee wordt de uiteindelijke climax van het verhaal nog even wat langer uitgesteld, maar de opbouw die in dit eerste deel van Breaking Dawn plaatsvindt bevat een groot deel van de belangrijkste aspecten uit de boeken, en zal hiermee de echte fans absoluut niet teleurstellen.

In deze aflevering maakt Bella (Kirsten Stewart) eindelijk de definitieve keuze voor Edward (Robert Pattinson) en vindt het lang verwachte huwelijk tussen de twee plaats. Wanneer Bella na de huwelijksnacht zwanger blijkt te zijn, verandert echter alles en laait de strijd tussen de vampiers en weerwolven wederom op, waarbij Jacob (Taylor Lautner) met bepaalde ontwikkelingen wordt geconfronteerd die niemand van tevoren voor mogelijk had gehouden.

Breaking Dawn – Part 1 is duidelijk een opzet voor de vijfde en laatste film en kan waarschijnlijk alleen echt worden gewaardeerd wanneer men bekend is met de voorafgaande drie delen. Bezoekers die de eerdere dele voorbij hebben laten gaan zullen ongetwijfeld weinig van de film en de onderlinge verhoudingen van de karakters begrijpen. Het is er dus echt één voor de fans van de boeken- en filmreeks geworden.

De manier waarop het verhaal door regisseur Bill Condon tot leven wordt gebracht is wel werkelijk prachtig om te zien. De wijze waarop essentiële elementen zoals de langzaam verhongerende Bella, en bijvoorbeeld de kijk op het leven van Jacob wanneer hij wolf is, worden weergegeven zijn nog niet eerder vertoond zoals dat nu gedaan wordt. Hierdoor stijgt Breaking Dawn – Part 1 met gemak boven de eerdere films uit en is Bill Condon duidelijk de beste kandidaat om het laatste boek van de The Twilight Saga naar het witte doek te vertalen. Het grootste minpuntje aan het geheel is het feit dat een aantal essentiële scènes zijn verkort en aangepast, zodat de film toegankelijk blijft voor jonger publiek. Hierdoor komen een aantal belangrijke passages uit het boek niet geheel tot hun volle recht.

In Breaking Dawn – Part 1 wordt duidelijk toegewerkt richting de vijfde en laatste film en wordt de nadruk veel meer gelegd op de verhoudingen onderling, hoe deze tot ontwikkeling komen en wat de effecten hiervan zijn. Het is daardoor een zeer emotioneel beladen film geworden, meer nog dan de eerdere delen. Het vormt echter wel een essentieel aspect van de reeks, waarbij veel elementen waar al jaren naar toe is gewerkt, eindelijk tot een zekere conclusie komen.

Toch blijven nog veel vragen onbeantwoord en met de teaser aan het einde wordt de nieuwsgierigheid naar de richting waar het tweede deel van Breaking Dawn op zal gaan nog meer gevoed. Dit zal ongetwijfeld vele bezoekers nieuwsgierig maken naar wat het einde van deze populaire filmreeks te bieden zal hebben, en de liefhebbers eind 2012 wederom richting de bioscopen trekken.