Tropa de Elite 2

door Erik Boekhoven

Tropa de Elite 2, Genres: Aktie, Misdaad, Regie: José Padilha, Acteurs: Wagner Moura, Irandhir Santos, André Ramiro, Releasedatum: 22 september 2011, Speelduur: 116 minuten.

Recensie Tropa de Elite 2

Kogels en een hartslagmonitor, dat zijn de eerste twee shots die je als kijker voorgeschoteld krijgt in deze keiharde Braziliaanse actiefilm. Werd het eerste deel al goed ontvangen, Tropa de Elite 2 wordt ronduit bestempeld als zeldzaam bioscoopfenomeen en een alom bejubelde blockbuster.

Eerlijk is eerlijk, het verhaal rond corruptiebestrijder Roberto Nascimento (Wagner Moura) grijpt je bij de keel en laat je niet meer los. Wie denkt even rustig adem te kunnen halen in zijn luie stoel, komt bedrogen uit. De kogels, vermoorde drugsdealers en corrupte agenten vliegen je bijna letterlijk om de oren. Liefhebbers van rauwe actie en onvervalste maffiapraktijken, ga er maar eens goed voor zitten.

Een belangrijke factor die de grootsheid van het verhaal bepaalt, is de omgeving waarin de wanpraktijken plaatsvinden. Soms lijkt het wel alsof heel Rio de Janeiro onderdeel van het decor is geweest. Smalle steegjes, vervallen hutjes in de favela's en geüniformeerde overheidstroepen – de zogenaamde BOPE, waarvan Nascimento eerder commandant was – zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beelden wisselen elkaar in snel tempo af, wat de film sterk maakt en tegelijkertijd soms lastig te volgen. Even niet opletten en je bent de draad makkelijk kwijt.

Vervelend of langdradig wordt het verhaal echter nooit. Daarvoor gebeurt te veel. Je zou denken dat goedgeorganiseerde politietroepen met pantservoertuigen en helikopters een heel eind komen in de strijd tegen drugsdealers, maar in Tropa de Elite 2 is dat pas het topje van de ijsberg. De criminaliteit broeit pas echt binnen de overheid zelf, waar interne conflicten op meedogenloze wijze worden afgehandeld en hoge functionarissen knokken om politiek aanzien. En collega's aanpakken, dat is nog altijd een stuk lastiger dan gewetenloze criminelen opruimen. In deze corrupte wereld gaat het om overleven, niets meer en niets minder. Vriendjespolitiek en geweld zijn daar uitstekende middelen voor, zo tonen de vele sleutelfiguren in deze film.

Laat je niet afschrikken door gebrek aan kennis van deel één, Tropa de Elite 2 is prima te volgen zonder. Dit is een verhaal dat de meeste kijkers met een voorliefde voor actie en een sterke maag absoluut zullen kunnen waarderen. Roberto Nascimento is terug en laat zien voor niets en niemand terug te deinzen. Of hij zal slagen, dat laten we nog even in het midden, maar om met een conclusie te eindigen: "Het systeem is verrot. Er zullen nog veel onschuldige doden vallen." Was getekend, Roberto Nascimento, ondersecretaris nationale inlichtingendienst.