Trishna

door Merel Offringa

Trishna, Genre: Drama, Regie: Michael Winterbottom, Acteurs: Freida Pinto, Riz Ahmed, Roshan Seth, Releasedatum: 30 augustus 2012, Speelduur: 113 minuten.

Recensie Trishna

Waar de klassieke roman van Thomas Hardy, Tess of the D'Urbervilles, overvloeit van de pijnlijke realiteiten in de twijfelachtige affaire tussen Tess en Alec, is de relatie tussen Trishna en Jay vooral raar en ongemakkelijk. En aangezien die relatie - de verleiding, de bitterheid en de climax - de spil van het verhaal is, is er weinig anders te zeggen dan dat Trishna een grote teleurstelling is.

Wanneer Jay (Riz Ahmed), de zoon van een rijke hoteleigenaar in Engeland, naar India komt om het management van één van zijn vaders hotels in Jaipur over te nemen, valt hij als een blok voor de mooie Trishna (Freida Pinto). Stil, mysterieus en teruggetrokken werkt ze als serveerster en danseres. Jay is meteen betoverd. Als Trishna teruggaat naar haar ouderlijk huis op het platteland, verliezen ze elkaar uit het oog. Echter brengt het lot hen alweer snel samen.

Wanneer Trishna en haar vader een ongeluk krijgen met hun Jeep, verliezen ze in één klap hun broodwinner en hun manier van vervoer van goederen. Trishna is gedwongen om voor de familie te zorgen, en Jay komt op precies het goede moment terug. Hij biedt haar een baan aan in het hotel, en Trishna gaat gelijk met hem mee. Daar begint de jacht van Jay op Trishna al snel, en zijn obsessie wordt steeds heftiger. Op een avond terug van een bruiloft, verkracht hij haar waarna ze vlucht, terug naar huis.

Jay komt haar uiteindelijk achterna. Hij verleidt haar mee te gaan naar Bombay, waar ze vrij zal zijn om te doen wat ze wil, en waar ze ongestoord samen kunnen zijn. De aanlokkelijkheid van haar vrijheid overtuigd haar om mee te gaan - en in de weelde van zijn rijkdom vergeet ze de andere kant van Jay. Na een paar maanden komt die duistere kant weer terug, en wordt Trishna door hem achtergelaten, gedwongen te verhuizen en uiteindelijk moet ze met Jay mee om als persoonlijke bediende voor hem te werken in één van de hotels.

De uiteindelijke climax van het verhaal is niet zo hartverscheurend als je zou verwachten, puur om de verschikkelijke gang van zaken tot op dat moment. Je voelt je bijna opgelucht wanneer het verhaal tot een einde komt. De toon van de film klopt niet, er wordt te weinig gedaan met de rauwe subtiliteiten tussen liefde en haat - waar te vloeiend mee wordt omgegaan. Riz Ahmed zet een sterk karakter neer als de wisselvallige Jay, maar Freida Pinto is saai en eentonig als de verlegen, passieve Trishna. En ook al hoor je de twee eigenlijk niet vergelijken, Trishna is slechts een schaduw van de originele Tess