Trespass

door Eke Bosman

Trespass, Genre: Thriller, Regie: Joel Schumacher, Acteurs: Nicolas Cage, Nicole Kidman, Ben Mendelsohn, Releasedatum: 5 januari 2012, Speelduur: 91 minuten.

Recensie Trespass

Er zijn veel films die over een gijzeling gaan. Films die het moeten hebben van spanning, maar daar niet allemaal even goed in slagen. Voorspelbaarheid ligt al snel op de loer. Een aantal films weet te verrassen (Taken, From Dusk Till Dawn) maar de meesten falen jammerlijk. Toch probeert Joel Schumacher, regisseur van onder andere Phone Booth, het met Trespass. Een film waarin een rijk gezin door “koelbloedige criminelen” gegijzeld wordt. Als dat maar goed gaat...

Dat gaat het echter niet. En daar zijn veel redenen voor. Voordat we vertellen waarom, is het misschien handig om even uit te leggen waar Trespass over gaat. Een rijk gezin, dat bestaat uit Kyle Miller (Nicolas Cage), zijn vrouw Sarah (Nicole Kidman) en hun dochter Avery (Liana Liberto), beleeft niet één van de beste periodes. Het huwelijk van Kyle en Sarah is niet al te best, er is veel ruzie met Avery en aandacht voor elkaar is er al helemaal niet.

Het wordt allemaal nog erger wanneer er twee, als politieagent vermomde, mannen het landgoed willen betreden. Ze krijgen uiteraard toegang, maar als ze eenmaal binnen zijn, breekt de hel los. Kyle en Sarah worden in gijzeling gehouden, hun dochter Avery is naar een feestje. De gijzelnemers eisen geld, wat Kyle niet zomaar wil opgeven. Hij vertrouwt het zaakje niet. Het belooft een scherpe onderhandeling en gijzeling te worden.

Omdat je in je achterhoofd eigenlijk al weet dat het goed komt, zul je voorspelbaarheden eerder herkennen. Daardoor wordt het nooit echt spannend. Sterker, je begint je juist te ergeren. Schumacher probeert het probleem nog te tackelen door plot twists in te brengen. Maar dat aantal is zo groot en de verschillende verhaaltechnieken lopen dusdanig kriskras door elkaar, dat jij je er als filmliefhebber haast voor schaamt. Er blijkt namelijk van alles aan de hand. Maar dan toch ook weer niet. Telkens weer. Pijnlijk om te zien.

Je hoopt dat het acteerwerk dan enigszins oké is, maar ook die vlieger gaat helaas niet op. Ben Mendelsohn - als de voornaamste gijzelnemer - is totaal niet eng en intrigerend, maar eerder meelijwekkend. Dan lijkt Nicolas Cage eerder nog geschikt voor de rol van gijzelnemer. Hij laat opnieuw zien beter te zijn in een schreeuwerig en zwaar over the top karakter, dan een serieuze en rustige rol. En Nicole Kidman? Tja, ook niet bijzonder spannend of goed.

Lichtpuntjes zijn dan ook lastig te vinden in deze film. Trespass is een erg Amerikaanse aandoende hapsnap film, waar de schoonheid van de cinema niet getoond wordt. Daarnaast werkt het verkeerde gebruik van verhaaltechnieken eerder op de zenuwen, dan dat het voor de broodnodige spanning zorgt die nodig is om een gijzelfilm in leven te houden. Een lang leven is Trespass niet gegund. De film sterft een vroege dood, waarna nog enkele stuiptrekkingen volgen.