Trash

Geplaatst: door Sophie Markvoort

Afgelopen zomer kwam de hele wereld bijeen in Rio de Janeiro voor het WK voetbal. Voorafgaand aan dit gigantische en dure sportevenement gingen demonstranten de straat op om te protesteren tegen deze verspilling van publieke middelen, omdat ruim twintig procent van de Brazilianen in armoede leeft. In de ogen van veel Europeanen is Rio een plek om te feesten, carnaval te vieren en te genieten van de zon, maar regisseur Stephen Daldry (bekend van Billy Elliot en Extremely Loud & Incredibly Close) laat met zijn nieuwe film Trash een kant van de wereldstad zien vol afval, armoede en corruptie.

Op een gigantische vuilnisbelt in de stad maken we kennis met de 14-jarige Raphaël Fernandez (geweldig debuut van Rickson Tevez), die zijn geld en eten bij elkaar sprokkelt door het doorspitten van de tonnen afval. Op een dag vindt hij tussen de stinkende afvalresten een portemonnee, met daarin een stapel contant geld, een flip-boek foto van een klein meisje en de sleutel van een treinstation locker.

Samen met zijn beste vriend Gardo (Eduardo Luis) en een jonge paria genaamd Rato (Gabriel Weinstein), die in een riool woont, verbergen ze hun vondst voor de corrupte politie-inspecteur Frederico (Selton Mello) die overduidelijk hemel en aarde wel wil bewegen om de portemonnee terug te krijgen.

De jongens zijn geintrigeerd door de vondst en besluiten ‘m uit handen van de politie te houden, vastbesloten om erachter te komen wat er zo waardevol aan is. Wat volgt is een kat-en-muis-spel door de straten van Rio, waarin de jongens meerdere malen in levensgevaar verkeren. De sleutel tot het oplossen van het mysterie blijkt een lijst van nummers en een Bijbel in handen van een gevangene, wiens vermoorde neef een adviseur van een corrupte burgemeester-kandidaat was.

De jongens worden bijgestaan door Martin Sheen als een Amerikaanse priester en Rooney Mara als zijn assistente, die ondanks twee interessante karakters niet veel voorkomen in de film. Het doel van twee Amerikaanse acteurs in een Braziliaanse setting: een veiligere inzet voor beleggers.

Met Trash zet Stephen Daldry weer een goed gemaakte en bovengemiddelde film neer. Hij weet het altijd voor elkaar te krijgen om een jongere een opmerkelijk acteerdebuut te geven en doet dat ditmaal met Tevez, die voorafgaand aan de opnames totaal geen training heeft gehad, maar de sterren van de hemel speelt. En ook zijn ‘partners in crime’ mogen niet vergeten worden. Het trio schildert samen een onuitwisbaar portret, dat essentieel is voor het succes van de film.

Een nadeel aan de film is het gebrek aan informatie en achtergrond. De kijker blijft over veel aspecten in het ongewisse en ook aan het eind van de film zijn een aantal puzzelstukjes nog niet helemaal op z’n plaats gevallen. Over een einde gesproken; dat had sterker gekund. Maar door het interessante verhaal en de acteerprestaties is Trash zeker het bekijken waard.