Transformers: Dark of the Moon

Geplaatst: door Chris Appels

In een filmjaar dat bol stond van de sequels, konden de paradepaardjes van Michael Bay uiteraard niet ontbreken. En dus mochten we vanaf afgelopen zomer gaan kijken naar alweer het derde deel van de Transformers-reeks, die volgens mister Bay himself de zure nasmaak van deeltje 2 volledig zal doen laten verdwijnen. Is dat gelukt?

In Dark of the Moon gaat het allemaal wat minder met Sam Witwicky (Shia Labeouf). Hij kan maar geen goede baan vinden en mist de avonturen die hij met de Autobots beleefde. Buiten de twee vervelende mini-robotjes die nog bij hem thuis mogen wonen, heeft hij nog maar amper contact met zijn oude kameraden. De Autobots werken zelf intussen met de Amerikaanse overheid samen. Ze sporen de laatste Decepticons op en hebben daarom geen tijd meer voor Sam. Het enige lichtpuntje in zijn leven is zijn beeldschone vriendin Carly. Als Sam vervolgens per toeval op zijn nieuw gevonden baan een complot ontdekt gesmeed door de Decepticons, moet hij samen met de Autobots weer vol aan de bak om de wereld wederom te redden.

Michael Bay heeft voor dit derde deel weer alles uit de kast gehaald. Als je gek bent op het tieten-schieten-helicopter-genre stelt Transformers 3 totaal niet teleur. Buiten oude bekenden zoals Optimus, Bumblebee of Starscream zijn er ook een paar nieuwe exemplaren van de geliefde robots te bewonderen. Wat de fanboys misschien wel teleur zal stellen is dat vaste blikvangster Megan Fox, nadat ze Bay vergeleek met Adolf Hitler, is vervangen door Rosie Huntington-Whitely. Laatstgenoemde was tot voor kort model voor Victoria’s Secret en dus duidelijk ook niet aan de cast toegevoegd vanwege haar acteer-talent. Maar het oog wil ook wat, nietwaar?

Het plot is zeker niet slecht, wel duidelijk creatiever en spannender dan Deel 2, maar het fungeert vooral weer als een excuus voor 154 minuten vrouwelijk schoon, verwoestende ontploffingen en oogverblindende special effects. Het laatste halfuur van de film doet niet onder voor een achtbaanrit zonder veiligheidsbeugel, van Michael Bay verwacht je echter niet minder.

Maakt dit alles Transformers de film van 2011? Nee, natuurlijk niet. Als je van jezelf weet dat je niet gek bent op een inconsequent verhaal of over the top actie moet je de film lekker links laten liggen. De verschillende drama-scènes in de film proberen alles tevergeefs nog wat diepgang te geven, maar zijn eerlijk gezegd niet echt geweldig. Dat hoeft gelukkig ook helemaal niet bij een film die je vooral moet gaan bezoeken met een enorme bak popcorn en je verstand ver onder nul. Alles blijft lekker oppervlakkig en simpel, en dat is zo af en toe ook wel eens fijn.