Tower Heist

Tower Heist, Genre: Komedie, Regie: Brett Ratner, Acteurs: Ben Stiller, Eddie Murphy, Alan Alda, Releasedatum: 10 november 2011, Speelduur: 104 minuten.

Recensie Tower Heist

Ook in Hollywood dringt de huidige financiele crisis door. Naast recente televisieseries als Hung en Breaking Bad, waar de getroffen Jan Modaal genoodzaakt wordt zijn heil te zoeken in de marges van de wet, wordt er nu ook in de bioscoop commentaar geleverd op het gegraai van hogerhand. Nouja, commentaar is misschien een groot woord, maar waar de slechterikken in films vroeger vooral drugsdealers of andersoortig gespuis waren zijn het steeds vaker bankiers of andere witteboorden criminelen die het onderspit dienen te delven.

Zo ook in Tower Heist, een min of meer geslaagde comedy-caper van popcornregisseur Brett Ratner (Rush Hour 1-3), waarin een aantal hardwerkende mensen besluiten hun gram te gaan halen bij degene die verantwoordelijk is voor het verspelen van hun pensioen. Ben Stiller speelt Josh Kovacs, de manager van de elitaire woontoren The Tower in Manhatten.

Hij is goed bevriend met de huurder van het penthouse, de steenrijke zakenman Arthur Shaw (Alan Alda) en vraagt hem zelfs het pensioenfonds van al zijn collega's te beheren. Wanneer Shaw echter wordt opgepakt voor fraude blijkt dat al hun geld verdwenen is. Volgens de FBI hebben mensen als Shaw altijd nog een spaarpotje achter de hand en Kovacks ziet een kans hun geld terug te krijgen. Hij redeneert dat dat geld ergens in zijn appartement moet zijn, maar dat wordt bewaakt door de FBI...

Met, naast Stiller, een ensemble cast bestaande uit onder meer Eddie Murphy, Casey Affleck en Matthew Broderick zou Tower Heist potentieel Ocean's Eleven naar de kroon kunnen steken. Ratner is helaas geen Steven Soderbergh en kan maar niet kiezen of hij lollige kwajongensstreken of een strakke overval wil verfilmen. De acteurs zijn in vorm, maar krijgen niet al te veel kans om te stralen, en de uiteindelijke beroving leunt teveel op vergezochte taferelen om de spanning erin te houden.

Gelukkig is Eddie Murphy voor het eerst sinds Bowfinger weer een keer leuk en geven de authentieke lokaties (onder andere Trump Tower) de film een bepaalde grandeur mee die je niet vaak tegenkomt bij komedies. Er had echter zoveel meer ingezeten als de makers de lat maar wat hoger gelegd hadden.