Tous Ensemble

door Jamaica Vink

Tous Ensemble, Genre: Komedie, Regie: Stéphane Robelin, Acteurs: Geraldine Chaplin, Jane Fonda, Guy Bedos, Releasedatum: 12 juli 2012, Speelduur: 96 minuten.

Recensie Tous Ensemble

Et si on vivait tous ensemble? Oftewel: Wat als we allemaal samen zouden wonen? Dat is wat vijf ouderen in de film Tous Ensemble zichzelf afvragen. Ze willen niet eindigen in een bejaardenhuis, maar beginnen wel last te krijgen van ouderdomsproblemen. Van een zwak hart tot dementie. Een gedeeld huis is volgens hen de ideale oplossing.

Dus verhuizen ze allemaal naar de woning van Jean (Guy Bedos) en Annie (Géraldine Chaplin, dochter van Charlie). Naast de vijf bejaarden komt ook antropologiestudent Dirk (Daniel Brühl) in het huis wonen. Hij is kort daarvoor door Jeanne (Jane Fonda) en Albert (Pierre Richard) aangenomen om hun hond uit te laten. Dirk helpt mee met het huishouden en bestudeert de vijf vrienden voor zijn scriptie over alternatieve woonvormen van bejaarden.

Al snel blijkt dat samenwonen voor een hoop ruzies en problemen kan zorgen. Zo komen er allerlei oude geheimen boven water en ook de gezondheid van een aantal van de vrienden gaat snel achteruit. Daarnaast zijn alle karakters totaal verschillend. Zo heb je Claude (Claude Rich), die naar voren komt als een echte vrouwenversierder. Hij maakt (stiekem) foto’s van vrouwen en bezoekt, ondanks zijn leeftijd, nog regelmatig hoertjes. Aan de andere kant zie je ook het leven van Annie, een temperamentvolle feministe.

Hoewel Tous Ensemble over ouderdom gaat en de problemen die dit met zich meebrengt, wordt de film komisch gebracht. De ouderen doen en zeggen wat ze willen. Ook worden er taboes doorgebroken, zo hebben bejaarden volgens het verhaal wel degelijk seks. Jeanne vertelt bijvoorbeeld aan Dirk tijdens een wandeling met de hond maar al te graag over haar seksuele behoeftes.

Tous Ensemble is ontroerend, eerlijk en geloofwaardig. Dit komt vooral door de goed gekozen cast. Wel blijft het een raadsel waarom regisseur Stéphane Robelin gekozen heeft om Dirk aan het verhaal toe te voegen. De film heeft geen jonger iemand nodig. Het is juist bijzonder om te zien hoe vijf ouderen met volle teugen genieten van hun laatste jaren samen.