Total Recall

Total Recall, Genre: Sci-Fi, Regie: Len Wiseman, Acteurs: Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Releasedatum: 9 augustus 2012, Speelduur: 118 minuten.

Recensie Total Recall

De Nederlandse regisseur Paul Verhoeven maakte eind jaren tachtig, begin jaren negentig drie succesvolle films die de komende tijd een remake krijgen. Waar we nog even moeten wachten op de nieuwe versies van Robocop en Starship Troopers, stak regisseur Len Wiseman (UnderworldDie Hard 4.0) Total Recall uit 1990 alvast in een nieuwe jas.

Het was één van de meest succesvolle films van 1990, Total Recall van onze eigen Paul Verhoeven. De film harkte wereldwijd niet alleen een kwart miljard dollar binnen, Verhoeven lanceerde daarnaast de carrière van een zekere Sharon Stone. Een actrice die het tot dan toe vooral moest doen met (figuranten)rolletjes in B-films of als liefje van Tom Selleck in een aflevering van Magnum, P.I.. De rol van Lori Quaid leverde haar niet alleen een shoot in Playboy op, Stone werd vervolgens een echte ster nadat Verhoeven de blondine de hoofdrol gaf in zijn erotische thriller Basic Instinct.

Maar goed, we dwalen een beetje af. In het huidige Hollywoodklimaat - waarin nieuwe, frisse ideeën steeds schaarser worden - mag het nauwelijks een verrassing heten dat studiobazen beginnen te kijken naar de kassuccessen van pakweg twintig, dertig jaar geleden. Er is namelijk een steeds grotere groep potentiële bioscoopbezoekers die nooit met deze films in aanraking is gekomen. Daarnaast is technisch ook veel meer mogelijk dan een dikke twintig jaar geleden.

Vanuit dat oogpunt is het best te begrijpen dat nu een remake van de sci-fi klassieker verschijnt. Wie in ieder geval handenwrijvend deze nieuwe versie tegemoet hebben gezien, zijn de erfgenamen van Philip K. Dick. De in 1982 veel te jong overleden schrijver stond met zijn (korte) verhalen aan de wieg van een twintigtal sci-fi films. Inspiratiebron voor Total Recall was zijn short story We Can Remember It For You Wholesale uit 1966.

Ook nu maken we kennis met fabrieksarbeider Douglas Quaid (Colin Farrell). Hij woont samen met zijn veel te mooie vrouw Lori (Kate Beckinsale) in The Colony (het huidige Australië), één van de twee plekken op aarde waar nog te wonen valt na diverse (chemische) oorlogen. De andere plek is The United Federation of Britain (UFB), dat we nu beter kennen als Engeland. Door middel van een tunnel dwars door de aardbol heen, zijn beide werelddelen met elkaar verbonden. Iedere dag neemt Douglas 'The Fall', een ultralift naar zijn werk bij de door kanselier Coohagen (Bryan 'Breaking Bad' Cranston) geleide UFB.

Doug heeft iedere nacht vrijwel dezelfde droom, waarin hij samen met een mysterieuze vrouw (Jessica Biel) op de vlucht is voor de politie. Hij slaapt er slecht van, waarop een collega hem adviseert langs te gaan bij Rekall, een bedrijf dat gedachten en dromen implanteert. Hij twijfelt in eerste instantie, maar besluit het dan toch te doen. Doug kiest voor de spionfantasie. Maar wanneer hij deze krijgt toegediend, blijkt dat Doug al eens eerder herinneringen geïmplanteerd kreeg. Hij was namelijk écht een spion. Van kanselier Coohagen en geïnfiltreerd in het verzet tegen The Federation die geleid wordt door ene Matthias (Bill Nighy).

Langzaam ontrafelt zich de persoonlijke geschiedenis van Doug. Zo blijkt Lori belast met de bewaking van de waardevolle spion-in-ruste. Nadat zijn ware ik weer aan de oppervlakte verschijnt, maakt ze hem vooral het leven zuur. Ondertussen krijgt Doug hulp van Melina, de mysterieuze vrouw uit zijn droom. En blijkt dat Coohagen het eigenlijk helemaal niet zo goed voor heeft met de bevolking van UFB. Het is aan Doug en Melina om de kanselier te stoppen.

Wie het origineel kent, zal bovenstaande synopsis bekend voor komen. Het verhaal is namelijk in grote lijnen hetzelfde. Ware het niet dat Mars uit het origineel - en uit het verhaal van Dick - is ingewisseld voor de UFB. Ook de toon van de film is anders. Het - belangrijke - psychologische aspect uit de 1990-versie (is het nou echt, of niet?) heeft plaatsgemaakt voor een - weliswaar mooi gefilmde - standaard actiethriller. En waar Schwarzeneggers Quaid doorspekt was van grappige en spottende oneliners, lijken deze in de remake voorbehouden aan Lori. En dat werkt niet.

Tel daarbij het té gelikte - zij het prachtige, veelvuldig aan Blade Runner herinnerende - decor op én het ontbreken van mutanten, bloederig geweld en zieke humor en je kunt niet anders dan concluderen dat Wisemans Total Recall, met links en rechts een subtiele knipoog naar Verhoevens versie, eigenlijk op vrijwel alle fronten minder is dan zijn illustere voorganger.

Als remake is Total Recall dus volstrekt overbodig, maar dat maakt het niet direct tot een slechte film. Zij die het origineel niet kennen zullen zich waarschijnlijk prima vermaken. Want onderhoudend is het allemaal wel. Maar wie geïntrigeerd wil raken, doet er goed aan volgende week vrijdag 17 augustus een bezoekje te brengen aan Cinema Egzotik.