Tony 10

door Jamaica Vink

Tony 10, Genre: Familiefilm, Regie: Mischa Kamp, Acteurs: Jeroen Spitzenberger, Faas Wijn, Annet Malherbe, Releasedatum: 15 februari 2012, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Tony 10

Jaarlijks zijn er tienduizenden kinderen wiens ouders scheiden. De film Tony 10 brengt het drama dat dit met zich meebrengt op een luchtige manier, lekker over de top, in beeld. We zien door de ogen van de negenjarige Tony en wat er gebeurt wanneer zijn vader verliefd wordt op een ander. Natuurlijk gelooft Tony er nog heilig in dat zijn papa en mama op een dag weer bij elkaar komen: “Die verliefdheid pap, die gaat toch wel weer over?”.

Vanaf zijn geboorte is Tony (Faas Wijn) al helemaal weg van hijskranen. Dat is ook niet zo gek, want zijn vader Gilles (Jeroen Spitzenberger) kan als de beste ter wereld omgaan met deze apparaten. "Je hebt kranenbloed”, zegt hij tegen zijn zoon. Elke verjaardag mag Tony op een andere kraan en als hij straks tien jaar oud is, mag hij op hét beest. Die hijskraan is levensgevaarlijk en kan alleen bestuurd worden door professionals.

Tony is dolgelukkig met zijn ouders. Zijn perfecte leventje verandert wanneer zijn vader steeds meer carrière maakt. Gilles wordt uiteindelijk minister van Verkeer en Waterstaat en verlaat al snel zijn gezin voor secretaresse Wanda (Anna Drijver). Tony laat Gilles niet zomaar gaan en probeert zijn ouders weer samen te brengen.

Om dit voor elkaar te krijgen, gaat Tony erg ver. Zo benadert hij Hare Majesteit de Koningin (Annet Malherbe) om hem te helpen. Doordat zijn vader minister is, kan Tony in en uit het Koninklijk Paleis lopen en raakt hij bevriend met de koningin. Ze komt zelfs langs op Tony’s school als hij zijn spreekbeurt moet houden. Dit soort momenten maken Tony 10 misschien een tikkeltje ongeloofwaardig. Maar aan de andere kant is de film natuurlijk bedoeld voor een wat jonger publiek, die een over de top verhaal vast wel kunnen waarderen.

De koningin wordt gespeeld door Annet Malherbe. Zij zorgt voor de nodige hilarische momenten. Bijvoorbeeld wanneer ze bovenin een hijskraam klimt om een standbeeld te onthullen. De jonge Faas Wijn doet met zijn rol als Tony zeker niet onder voor zijn volwassen collega’s.

Tony 10 is een hartverwarmende film met een sprookjesachtig tintje. Alles kan en niets is te gek. Kinderen zullen vooral in een deuk liggen om de scènes met Malherbe als koningin. Het is goed dat een serieus onderwerp als scheiden is gebruikt in een kinderfilm, want er zijn veel kinderen in Nederland die hier mee te maken krijgen. Tony 10 brengt dit dilemma wel op een luchtige en leuke manier, waardoor de prent op geen enkel moment  te zwaar wordt.