To Rome With Love

door Steffie van Rhee

To Rome With Love, Genre: Komedie, Regie: Woody Allen, Acteurs: Jesse Eisenberg, Alec Baldwin, Ellen Page, Releasedatum: 23 augustus 2012, Speelduur: 112 minuten.

Recensie To Rome With Love

Woody Allen ging na Londen, Barcelona en Parijs ongestoord verder met zijn tour door Europa en eindigde (vooralsnog) in Rome voor zijn nieuwste film To Rome With Love. De titel maakt alleen niet waar wat hij belooft. Allen’s nieuwe werk is geen ode aan de Europese stad, maar slechts een collectie van verhalen met Rome - waar we te weinig van krijgen te zien - als decor.

To Rome With Love begint met een verkeersregelaar die de verhaallijnen inleidt door te zeggen dat hij vanaf zijn plekje op het plein alles in de gaten houdt. Vervolgens maken we kennis met Amerikaanse toerist Hayley (Alison Pill) die verliefd wordt op de Italiaan Michelangelo (Flavio Parenti). Haar vader en moeder, gespeeld door Woody Allen en Judy Davis, komen naar Rome om haar verloofde te ontmoeten. Allen is voor het eerst sinds Scoop in 2006 weer te bewonderen in één van zijn eigen films. Het zal niet verbazen, maar hij speelt zo’n neuroot dat zijn aanwezigheid weinig nieuws toevoegt.

Jack (Jesse Eisenberg) woont samen met zijn vriendin Sally in Rome. Wanneer Sally’s sexy beste vriendin Monica, die vreemd genoeg gespeeld wordt door Ellen Page, bij hen komt logeren, begint een plot dat je zelf verder wel zou kunnen afmaken. Ware het niet dat John (Alec Baldwin) eraan toe wordt gevoegd. John is een architect die vroeger als student in dezelfde straat als Jack en Sally woonde. Hij bestaat al dan niet alleen in Jacks verbeelding en waarschuwt hem voor Monica. Baldwins personage is een van de weinige die Allens kenmerkende humor weet over te brengen.

Dan zijn er nog newlyweds Antonio en Milly. Zij raken elkaar op hun eerste dag in Rome kwijt met een serie vreemde gebeurtenissen als gevolg, die onder andere te maken hebben met prostituee Anna (Penélope Cruz) en een beroemde acteur (Antonio Albanese). Als laatste is daar Leopoldo Pisanello (Roberto Benigni) die van de een op de andere dag beroemd wordt zonder enkele reden. Het is duidelijk dat Allen hiermee het beroemd zijn om het beroemd zijn op de hak neemt en hiermee voor de nodige lach wil zorgen. Dat lukt echter niet, want het hele verhaal is zo onwaarschijnlijk dat het slapstick wordt.

Die uiteenlopende verhaallijnen lopen door elkaar heen, maar spelen zich niet op dezelfde tijdlijn af. Dat is een knap kunstje van Allen. Waar het verhaal van Jack, Sally en Monica zich over een aantal weken afspeelt, beslaat dat van Antonio en Milly slechts een middag. Ondanks het verschil in tijd, is het goed te volgen. Maar hoewel dit soort technische dingen goed in elkaar zitten, is er toch geen samenhang tussen de plotten. Er zijn geen personages die in meerdere verhaallijnen van belang zijn of terugkerende thema’s.

Het lijkt haast of zijn nieuwste film slechts een vingeroefening is. Alsof hij To Rome With Love in een veel te korte tijd maakte om maar bezig te blijven. We zijn gewend dat de Amerikaanse regisseur een stad niet alleen als decor gebruikt, maar als extra karakter om een verhaal te vertellen. Rome mag dan duidelijk op het affiche prijken, het speelt geen enkele rol van belang. Allen gebruikt de schitterende stad totaal niet en houdt het bij wat snelle beelden van het Colloseum en hier en daar een pleintje. Voorganger Midnight in Paris leek wel een ode aan de pracht en praal van Parijs, waar To Rome With Love absoluut geen visitekaartje voor de Italiaanse stad is geworden.

To Rome With Love zal tussen de klassiekers in de lange filmografie van Allen snel vergeten worden. De film is vermakelijk maar mist simpelweg de humor en charme die we van de regisseur gewend zijn. Hoewel dit lichtgewicht bij lange na niet het niveau haalt van de ‘oude’ Woody Allen films, zullen de fans niet al te teleurgesteld worden, want de regisseur is in ieder geval terug op het witte doek.