Titanic 3D

Geplaatst: door Julia Nolet

Precies een eeuw geleden zonk het legendarische schip Titanic, waarbij 1522 opvarenden hun leven verloren in het ijskoude water van de Atlantische Oceaan. In 1997 transformeerde regisseur James Cameron één van de grootste scheepsrampen uit de geschiedenis tot een Hollywood blockbuster. Nu, in 2012, verschijnt Titanic opnieuw in de bioscopen. In 3D. Kate en Leo zijn er nog, hun chemie is er ook. Nu: Titanic met nóg meer diepgang.

Door Julia Nolet en Merel Offringa

Moderne klassiekers die dezelfde impact zoals Titanic hebben gehad zijn zeldzaam. Vierhonderd miljoen bezoekers zagen de film in 1997 in de bioscoop. Velen zagen hem daarna op video, DVD of televisie. Leonardo DiCaprio-spaarplaatjes lagen in de supermarkt en posters hingen boven kinderbedden. Kate Winslet en Leonardo DiCaprio verloren door Titanic voor eens en altijd hun anonimiteit en schoten het sterrendom in. Wat bijzonder is, en sprekend voor hun talent, is dat ze niet in die tieneridool-fase zijn blijven hangen. Winslet en DiCaprio zijn beide, nu midden dertig, hun Titanic-stempel ruimschoots ontgroeid.

Wat is het toch met Cameron? Hij kon zich al de koning van het succes noemen nadat hij met Titanic bezoekersrecords zette die door geen enkele film te evenaren leken. Maar, tegen alle verwachtingen in, verbrak hij zijn eigen record zelf. Cameron’s 3D-spektakel Avatar is de enige film die de 1,8 miljard dollar die Titanic opleverde, voorbijstreefde. Waarmee hij zijn eigen onbreekbaar geachte record verbrak. Het zal maar op je CV staan.

Het verhaal van Titanic is voor je de film kijkt natuurlijk grotendeels al verklapt. Wanneer de film start weet je hoe het afloopt: het "onzinkbare schip" Titanic zal zinken. De vraag die nog rest is: hoe. En wie het schip meeneemt in de dieptes van de oceaan. Rose DeWitt Bukater (Winslet), een meisje uit een welgesteld milieu, is met haar schatrijke verloofde aan boord gestapt om met hem te trouwen in Amerika. Jack Dawson (DiCaprio), een arme gelukzoeker, komt toevallig aan boord. Hij wint een paar minuten voor vertrek een ticket tijdens een spelletje poker. Rose is een meisje uit de 1e klas en Jack een jongen uit de 3e klas. De twee ontmoeten elkaar aan boord en de legendarische filmromance is geboren.

Met Titanic 3D in de bioscopen, kan een heel nieuwe generatie kennismaken met één van de grootste films uit de filmgeschiedenis. De vierhonderd miljoen mensen die vijftien jaar geleden voor het eerst werden meegesleept zijn nu meegegroeid – ze zijn volwassen geworden, mogelijk getrouwd en hebben misschien kinderen – en hebben nu zelf een andere kijk op liefde en het leven dan toen.

Voegt Titanic in 3D daar nog iets aan toe? De 3D-technologie haalt het natuurlijk niet bij Camerons Avatar. Maar de kracht van Titanic 3D ligt, boven het visuele aspect, toch vooral in de spanningsboog en het overweldigende verhaal. Boven alles is deze terugkeer naar het witte doek een kans om Titanic te beleven zoals hij bedoeld is: in de bioscoop. Of dat nu in 3D is of niet. Behalve diepte, voegt die extra feature niet zoveel toe. Toch blijft Titanic 3D voor zowel nieuwelingen als secondrounders een aanrader. Gewoon omdat het een goede film is.