Tinker Tailor Soldier Spy

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

De zweedse regisseur Tomas Alfredson vestigde enkele jaren geleden zijn naam met het verrassende coming-off-age vampierdrama Låt Den Rätte Komma In, een film die een uitgekauwd gegeven in een nieuw maar vertrouwd jasje stak. Met zijn eerste grote internationale film Tinker Tailor Soldier Spy, naar een boek van oud-spion John le Carré, weet hij wederom fris uit de hoek te komen. Ironisch genoeg doet hij dit door een stel stoffige Britten een ouderwets gecompliceerd 70's Koude Oorlog mysterie te laten oplossen.

De vier woorden uit de titel zijn de codes voor vier hooggeplaatste officieren binnen de Britse geheime dienst, waarvan er één een Russische dubbelspion is. Althans, dat vermoedde degene die de namen bedacht heeft, directeur Control (John Hurt), voor hij plotseling kwam te overlijden. Als na een mislukte operatie blijkt dat hij gelijk had wordt zijn voormalige rechterhand Smiley (Gary Oldman) ingeschakeld om te achterhalen wie die mol dan kan zijn.

Smiley's speurtocht is er echter niet een zoals James Bond ze meestal onderneemt. In Le Carré's wereld worden spionnen gewoon per uur betaald en is eer en rechtvaardigheid de enige bonus die er te halen valt. Gelukkig voor de kijker weet regisseur Alfredson heel goed wat hij doet. Mondjesmaat voert hij de kijker informatie en deze weet hierdoor zelden meer dan Smiley zelf. De verknipte vertelstructuur spiegelt het ingewikkelde verhaal, waarin de relevantie van elementen of personages vaak pas later duidelijk wordt. Elke scène voegt wel een nieuw puzzelstukje toe en elke dialoog kan mogelijk een hint zijn.

In zijn handen is Tinker Tailor Soldier Spy een enerverend geheel geworden, niet in de minste plaats door de goed doordachte casting. Naast Hurt en Oldman, die in al zijn ingetogendheid één van de beste rollen van zijn carriere neerzet, wordt de rest van de cast bevolkt door een ware overdaad aan waardige Britse acteurs. Onder andere Colin Firth (The King's Speech), Toby Jones (Infamous) en Mark Strong (Sherlock Holmes) zorgen ervoor dat de vele betrokken personages herkenbaar blijven. Hierdoor blijft verwarring uit en wordt de dubbelspion ook niet verraden door een overduidelijke casting keuze.

Tinker Tailor Soldier Spy zit echter zo goed in elkaar dat de daadwerkelijke ontknoping hierdoor een beetje lauwtjes aanvoelt. Uiteindelijk blijkt het 'slechts' een spionagethriller. Wat dat betreft lijkt hij sterk op de grote jaarlijstjesaanvoerder van 2011, Drive. Maar waar dat script bedacht leek om een bepaald concept uit te voeren, voelt Alfredsons film wat natuurlijker aan omdat de vorm meer in dienst blijft van de inhoud. Zeker één van de betere films dit jaar, en het zou de Academy niet misstaan wanneer ze Gary Oldman's expertise nou eindelijk eens zouden bevestigen.