The Thing

door Daan Snouck Hurgronje

The Thing, Genres: Sci-Fi, Horror, Regie: Matthijs van Heijningen Jr. , Acteurs: Joel Edgerton, Mary Elizabeth Winstead, Ulrich Thomsen, Releasedatum: 17 november 2011, Speelduur: 103 minuten.

Recensie The Thing

John Carpenter's The Thing heeft een plekje in het hart van zo'n beetje iedere filmliefhebber die oud genoeg is om met een videorecorder opgegroeid te zijn, maar jong genoeg was om te weten hoe hij bediend moest worden. Hoewel Howard Hawks' The Thing from Another World de inspiratie was, was Carpenter's film, door dichter bij het boek te blijven dan Hawks' versie, alleen in naam en gegeven een remake. Hij wilde voornamelijk een eigen versie van een van zijn favoriete films maken.

De makers van deze huidige Thing tonen hun liefde voor hun favoriet door juist iets toe te willen voegen. Door middel van omschrijvingen als 'prequel' en zelfs 'compagnion piece' proberen regisseur Matthijs Van Heijningen en de zijnen de legioenen fanboys gerust te stellen, dat dit niet de zoveelste remake is, maar een weloverwogen toevoeging aan het Thing-universum. Het is inderdaad verhaaltechnisch gezien een prequel. Helaas is het voornaamste verschil in plot dat de scène waarmee The Thing van Carpenter begint in deze huidige versie de eindscène is. Verder verschillen de twee films weinig.

Het verhaal vertelt over de Noorse wetenschappers die de ingevroren ET vinden die in 1982 Kurt Russell en zijn baard het leven zuur maakte. Het wezen ontdooit en probeert via de aanwezige mensen te ontsnappen naar de bewoonde wereld. Vanaf dit moment is er min of meer sprake van een exacte kopie van het origineel. Voor elk beetje eigen inbreng is er wel weer een overduidelijke spiegeling met Carpenter's versie. Zo is Mary Elizabeth Winstead (Death Proof, Scott Pilgrim vs. The World) als vrouwelijke protagonist weliswaar een welkome toevoeging, maar die wordt dan weer overschaduwd door het feit dat Joel Edgerton (Warrior, Animal Kingdom) als Amerikaanse helicopterpiloot zo overduidelijk gewoon Kurt Russel's MacReady is - maar dan met minder te doen.

De paranoia die 'deel 1' zo sierde, wordt hier op dezelfde manier opgewekt. Door te spelen met het idee van een parasitair wezen dat in iedereen kan schuilen kan Het Kwaad overal vandaan komen. Van Heijningen lijkt in eerste instantie te snappen wat de kracht was van het origineel, maar door zijn slaafse toewijding is het in zijn versie elke keer maar wat duidelijk waar het kwaad vandaan komt. Zijn eigen bijdrage komt uiteindelijk hoofdzakelijk neer op toch gewoon meer van het monster te laten zien. Hierdoor krijgt de angst van de betrokkenen teveel een focuspunt en dat is nou juist wat Carpenter zo handig vermeed. De '82 versie had baanbrekende doch bescheiden effecten, maar was ondanks het gegeven geen monsterfilm.

Het maakt niet uit hoe de makers van welke willekeurige remake dan ook hun motivatie verpakken, het blijft opvallend dat over het algemeen alleen iconische cult films opnieuw gemaakt worden. Een remake-regisseur of -scenarist mag blaten tot 'ie een ons weegt over 'eigen visie' en 'respect voor het bronmateriaal', als het eindproduct dan in wezen weinig meer blijkt te zijn dan een 1-op-1 kopie van het origineel kan je als filmmaker nog zo je best hebben gedaan, je maakt er geen vrienden mee bij je beoogde publiek.