The Rum Diary

The Rum Diary, Genre: Komedie, Regie: Bruce Robinson, Acteurs: Johnny Depp, Aaron Eckhardt, Amber Heard, Releasedatum: 22 december 2011, Speelduur: 120 minuten.

Recensie The Rum Diary

Wederom duikt Johnny Depp in de geest van zijn - helaas overleden - goede vriend Hunter S. Thompson. Ook dit keer blijkt drank en drugs een belangrijke rol in het geheel te spelen, net zoals dat al eerder in de bizarre, maar oh zo geniale film Fear & Loathing in Las Vegas het geval was.

The Rum Diary volgt het verhaal van freelance journalist Paul Kemp (Johnny Depp), die door een grote mate van besluiteloosheid wat betreft zijn toekomst, de stap neemt om naar het zonnige Puerto Rico te vertrekken om daar voor de krant The San Juan Star te gaan schrijven. Paul zijn nieuwe collega’s maken hem al snel wegwijs in de nogal onconventionele wereld waarover zij dagelijks in hun krant publiceren, maar het komt er daarbij eigenlijk al snel op neer dat ze het grootste deel van hun dagen op een terras slijten.

Nieuwe vriendschappen worden gesloten en Paul trekt uiteindelijk in bij zijn collega Bob Sala (Michael Rispoli). Het leven blijft echter niet lang eenvoudig wanneer Paul verwikkeld raakt in een dubieus ontwikkelingsplan van de rijke Amerikaan Sanderson (Aaron Eckhart) en wanneer hij vervolgens ook nog eens valt voor diens prachtige vriendin (Amber Heard). Paul zijn leven komt hiermee al snel in een nog grotere neerwaartse spiraal dan al het geval was door zijn overmatige gebruik van drank en drugs.

Hunter S. Thompson schreef The Rum Diary naar aanleiding van de periode die hij in 1960 in Puerto Rico doorbracht, de ervaringen die hij daar opdeed en de mensen die hij er heeft ontmoet. In 1990 ontdekte Johnny Depp, een goede vriend van Thompson, het manuscript van het boek en spoorde Thompson aan om het boek alsnog uit te geven en eveneens te verwerken tot een film in samenwerking met regisseur Bruce Robinson.

De film werd voor zowel Johnny Depp als Bruce Robinson al snel een ode aan de in 2005 overleden Thompson en zijn werk. De creatieve en vooral bizarre geest van Hunter S. Thompson komt maar al te duidelijk naar voren in The Rum Diary, net zoals dit in Fear & Loathing in Las Vegas het geval was. Het is echt een film voor de liefhebber, voor mensen die het niet erg vinden om eens wat anders, iets onconventioneels te zien. Want dat is precies wat je krijgt.

Johnny Depp weet als geen ander een verhaal als deze tot leven te brengen en bewijst hiermee wederom wat een geniaal acteur hij is. Hij bijt zich echt vast in de karakters die hij speelt en geeft ze een ziel. De film is er dus één, zoals gezegd, voor de liefhebber. Voor mensen die meer in een film zoeken dan alleen mooie camerabeelden en een leuk verhaal. The Rum Diary ontrafelt een geheel andere wereld waarin realisme en hallucinaties tezamen komen en waarin de bizarre geest van Hunter S. Thompson wederom deels wordt weergegeven.