The Raven

door Rutger Otto

The Raven, Genres: Horror, Thriller, Regie: James McTeigue, Acteurs: John Cusack, Luke Evans, Alice Eve, Releasedatum: 21 juni 2012, Speelduur: 110 minuten.

Recensie The Raven

De Amerikaanse schrijver en dichter Edgar Allan Poe werd op 3 oktober 1849 in zeer verwarde toestand gevonden op straat in Baltimore. Vier dagen later overleed hij in het ziekenhuis. De laatste dagen van zijn leven zijn in mysterie gehuld. Wat is er toch met Poe gebeurd? Dat gat probeert regisseur James McTeigue (V for Vendetta) te vullen in The Raven.

En aan mysterie geen gebrek. Het is een avond in 1849 en in de donkere straten van Baltimore hangt een onheilspellende nevel. Er worden twee lichamen van een moeder en haar dochter gevonden. Bebloed, verminkt en levenloos. De gehele toestand waarin deze moorden zijn gepleegd, doet detective Emmett Fields (Luke Evans) een belletje rinkelen.

Dit komt rechtstreeks uit Edgar Allen Poe’s Murders In The Rue Morgue. Diezelfde avond staat de schrijver lam in een café om drank te bedelen. Hij is toevallig net terug in de stad en gaat trouwen met Emily Hamilton (Alice Eve), dochter van één van de machtigste heren in Baltimore, die Poe’s bloed wel kan drinken.

De volgende dag wordt Poe (John Cusack) bij Fields gebracht. Ondertussen is een nieuwe moord gepleegd en ook die lijkt angstvallig veel op die uit één van Poe’s boeken. Daarom vraagt Fields of hij hem wil helpen met het oplossen van de zaak. Als ook Emily wordt ontvoerd zet Edgar Allen Poe alles op alles om haar terug te krijgen en de moordenaar te ontmaskeren.

The Raven kent een heel aardig plot, een mysterieuze thriller die langzaam wordt ontrafeld. Het idee om Edgar Allen Poe als hoofdpersoon te gebruiken op deze manier is ook heel aardig, maar Cusack’s personage komt niet helemaal uit de verf. Binnen no-time transformeert hij van alcoholistische schrijver tot heldhaftige detective.

Fans van Poe’s gothische horrorverhalen zullen hier en daar wel wat herkennen en zijn werk wordt een aantal keer geciteerd in de film. Maar hoewel er wat raven door het scherm vliegen, heeft de film met het beroemde gedicht weinig te maken. Doordat het ware gebeurtenissen als uitgangpunt neemt, is het personage Edgar Allen Poe weliswaar niet helemaal vervangbaar, maar het scheelt niet veel. Cusack doet soms wat denken aan Robert Downey Jr. in Sherlock Holmes. Niet de bedoeling, toch?

Wat overblijft is een heel traditionele seriemoordenaarsfilm, die genoeg weet te boeien dankzij het mysterieuze moordspel. De film is duister en het doorsnijden van kelen en andere lichaamsdelen is met gutsend bloed nietsverhullend in beeld gebracht. The Raven is van het kaliber standaardvermaak. Maar de verzonnen werkelijkheid van Edgar Allan Poe’s laatste dagen is spannend genoeg en genereert wellicht een jonge, nieuwe lichting fans voor zijn horrorwerk. Te beginnen bij The Raven.