The Railway Man

Net als veel andere militairen liep de Brit Eric Lomax tijdens de Tweede Wereldoorlog een flink trauma op. Een trauma dat veel invloed op zijn latere leven zou hebben. Lomax schreef zijn belevenissen van zich af in The Railway Man, een boek dat door Jonathan Teplitzky (Gettin' Square, Burning Man) met hulp van Lomax - die het eindresultaat helaas nooit zag, hij overleed in 2012 tijdens de montage - naar het witte doek werd gebracht.

Eric Lomax (Colin Firth) is wat je noemt gek van treinen. Niet zozeer van de voertuigen zelf, maar eigenlijk van alles wat ermee te maken heeft. Zo kent hij bijvoorbeeld de complete dienstregeling uit zijn hoofd. Door een vertraging mist hij op een dag zijn aansluiting en besluit een andere route te kiezen. Eric komt in dezelfde coupe terecht als Patti (ijskoningin Nicole Kidman), een vrouw van wie net de relatie verbroken is. De twee raken in gesprek, vallen als een blok voor elkaar en trouwen ook niet veel later.

Al snel wordt Patti - en de kijker - echter duidelijk dat Eric een trauma met zich meedraagt. Vooral de eerste keer dat zich dit uit, zit je door de briljante manier waarop Firth dit speelt als kijker met kippenvel op je armen. Patti kan geen grip krijgen op het verleden van Eric en haar echtgenoot wil er ook niet over praten. Uiteindelijk weet ze Erics voormalige legermaatje Finlay (Stellan Skarsgård) zover te vertellen over hun tijd als Brits militair in Singapore.

Daar werden zij krijgsgevangen genomen door de Japanners en gedwongen mee te werken aan de aanleg van de Dodenspoorlijn tussen Thailand en Birma (nu Myanmar). Door middel van flashbacks zien we hoe de jonge Eric, gespeeld door Jeremy Irvine (War Horse, Great Expectations), flink gemarteld werd door de Japanners, maar nooit brak. Wanneer ruim veertig jaar later - de film speelt zich grotendeels af in de jaren tachtig - blijkt dat de voornaamste martelaar Nagase (Hiroyuki Sanada) nog leeft, besluit Eric af te reizen naar Azië om zich te wreken.

In het voormalige kamp leidt Nagase toeristen rond en vertelt ze over de aanleg van de spoorlijn waarbij in een kleine anderhalf jaar tijd zo'n tachtigduizend dwangarbeiders, waaronder zesduizend Britse militairen, de dood vonden. Lomax komt oog in oog te staan met zijn voormalige beul met de intentie zich te wreken, maar raakt vervolgens met zichzelf in conflict.

Het palmares van regisseur Jonathan Teplitzky is mager en dat is te zien. Hij slaagt er nooit in je helemaal het verhaal in te zuigen, sommige delen van de film zijn ronduit saai. Met een meer ervaren regisseur was The Railway Man waarschijnlijk een betere film geworden, al vergoedt de finale van de film heel veel. Deze kan echt bij je binnenkomen en je niet onberoerd laten. Vooral door het overtuigende spel van Firth.