The Perks Of Being A Wallflower

The Perks Of Being A Wallflower, Genre: Drama, Regie: Stephen Chbosky, Acteurs: Emma Watson, Ezra Miller, Logan Lerman, Releasedatum: 25 oktober 2012, Speelduur: 103 minuten.

Recensie The Perks Of Being A Wallflower

Aan de onervaren Stephen Chbosky de eer om zijn eigen roman The Perks of Being a Wallflower te verfilmen. Wat een clichématig ik-probeer-uit-te-vinden-wie-ik-ben tienerdrama had kunnen worden, is met dank aan de talentvolle jonge cast uitgegroeid tot een mooie en oprechte film.

De 15-jarige verlegen Charlie (Logan Lerman) begint aan zijn eerste dag Highschool en is meteen een outsider. Terwijl hij worstelt met de zelfmoord van zijn beste vriend en de herinnering aan zijn al jaren overleden tante Helen, heeft hij moeite om vrienden te maken. Laatstejaars Patrick (Ezra Miller) en zijn stiefzus Sam (Emma Watson) ontfermen zich over hem met de woorden ‘Welcome to the island of misfits’ en laten hem kennismaken met een andere wereld.

Het verhaal wordt gedeeltelijk verteld via brieven die Charlie aan een onbekende schrijft. Hij schrijft zijn onbekende penvriend dat hij bang is dat het weer slecht met hem zal gaan. Wat er met Charlie gebeurt als het slecht gaat, laat Chbosky lang in het midden. Wanneer hij voor het eerst een onthulling doet over Charlie’s slechte staat, doet hij dit stilistisch. De film zit overigens vol met mooie shots.

Maar de kracht ligt voornamelijk in de personages, die de jonge acteurs allemaal op hun eigen manier goed tot leven brengen. Watson heeft haar eerste grote rol sinds Hermione in de Harry Potter-franchise te pakken en laat zien dat ze meer in huis heeft. Lerman maakt samen met zijn personage een prachtige ontwikkeling door. Omdat Charlie verandert gedurende de film, krijgt hij ook de kans om meerdere kanten te laten zien. Maar het is vooral Miller die indruk maakt door zijn flamboyante personage met verve neer te zetten. De zowel gevoelige als uitbundige Patrick zorgt constant voor de nodige ironische opmerkingen en grappen.

Chbosky creëert met Charlie, Sam en Patrick karakters die oprecht en authentiek overkomen. Bovendien hebben zij allemaal iets herkenbaars in zich, zonder wandelende clichés te worden. Dat is de grootste verdienste van de schrijver en regisseur. Dit soort tienerdrama’s wordt snel vlak en voorspelbaar, maar Chbosky heeft via zijn personages precies de juiste toon te pakken.

Ook de soundtrack van The Perks Of Being A Wallflower is geweldig. Elk nummer lijkt zorgvuldig uitgezocht en past perfect bij de jaren '90-sfeer. Bepaalde scènes worden echt afgemaakt doordat de juiste muziek is te horen. Muziek is dan ook een belangrijk onderdeel van de film. Zo maken meerdere personages mixtapes op bandjes en zoeken Sam en Charlie naar een bepaald nummer. De jaren '90-sfeer wordt overigens ook goed doorgevoerd in de kleding en referenties naar bijvoorbeeld films.

Toch laat Chbosky hier en daar wat liggen. Waarom Charlie's beste vriend zelfmoord pleegde, zullen we nooit weten. De waarheid over tante Helen, waarvan constant gehint wordt dat zij Charlies favoriete persoon in de hele wereld was, blijft ook tot het laatste moment uit. Dit zorgt voor verrassing bij de kijker, die dan plotseling het hoofdpersonage veel beter begrijpt. Maar door deze late ontwikkeling, is er weinig tijd meer om dit goed uit te werken. Chbosky wil aan het einde van de film te veel vertellen in te weinig tijd.

Het is knap dat Stephen Chbosky zoveel weet te maken van een film die, met thema’s als liefde, vriendschap en opgroeien, op het eerste gezicht het zoveelste highschooldrama lijkt. Maar door een bepaalde authenticiteit is The Perks Of Being A Wallflower - voor veel tieners - een verademing.