The Lucky One

door Vicky de la Cotera Manrique

The Lucky One, Genre: Romcom, Regie: Scott Hicks, Acteurs: Zac Efron, Taylor Schilling, Blythe Danner, Releasedatum: 7 juni 2012, Speelduur: 101 minuten.

Recensie The Lucky One

Na bestsellers als The Notebook, Message In A Bottle en Dear John is Nicholas Sparks' nieuwe roman The Lucky One alweer zijn zevende boek dat verfilmd is. Regisseur Scott Hicks toverde het verhaal om tot een prachtige film dat voor romantisch dramaliefhebbers een lust voor het oog is.

Het verhaal gaat over militair Logan (Zac Efron) die tijdens zijn derde missie in Irak een foto van een jonge vrouw vindt met op de achterkant de geschreven woorden: Keep safe. Hij besluit de foto bij zich te houden in de hoop dat het hem geluk brengt. Eenmaal veilig terug in Amerika gaat hij op zoek naar de vrouw die naar zijn idee zijn beschermengel is. Maar als het zover is kan hij moeilijk de juiste woorden vinden om te vertellen waarom hij haar is komen zoeken.

Bestaat er echt zoiets als het lot? Deze vraag staat in The Lucky One centraal. De film is een ontmoeting tussen Dear John (2010) en The Notebook (2004), maar het is duidelijk dat de regisseur zijn inspiratie voornamelijk uit de laatste film heeft gehaald. Wéér zien we de zonsondergang, de witte villa, het spelen in de rivier, een regen-kus en een bootje in de vijver (ditmaal zonder roze en witte flamingo’s). Daarnaast valt op dat de Hicks, net als regisseur Nick Cassavetes van The Notebook, goed over de lichtbewerking en de cameravoering heeft nagedacht. Hicks speelt op alle mogelijke manieren met het licht en wisselt constant van perspectief zodat er prachtige beelden ontstaan waar de kijker bij wegsmelt.

Zac Efron (17 again) doet het als soldaat en als rol van de good guy overigens niet slecht. Maar hij blijft in zijn comfort zone wat acteren betreft. Er is nauwelijks emotie op zijn gezicht te zien en ook de chemie tussen hem en Elizabeth (Taylor Shilling) spat helaas niet van het doek. Shilling (Atlas Schrugged) is een prachtige verschijning maar overschaduwt Efron met haar wijsheid en ervaring in het acteren. Toch doet Efron wel een stap richting het serieuze acteerwerk. Dat blijkt al uit de voorbereiding: voor zijn rol bracht hij een paar maanden door met een oud-militair uit het U.S Marine Corps, kwam hij twintig kilo aan en schoor hij zijn hoofd kaal.

Auteur Nicholas Sparks is één van de meest geroemde verhalenvertellers van deze eeuw. Hij blinkt uit in zijn genre en zijn boeken zijn in ruim 45 talen vertaald. In samenwerking met Scott Hicks levert zijn laatste verhaal ook op het witte doek een prachtig plaatje op. Hicks stort zich in The Lucky One meer op cameravoering dan op karakteruitwerkingen en laat hier en daar nog een steekje vallen. Hij had meer met het verhaal kunnen doen en origineler kunnen zijn, maar voor The Notebook liefhebbers is de sterke vergelijking helemaal niet erg. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?