The Lady

door Alex van Straaten

The Lady, Genre: Drama, Regie: Luc Besson, Acteurs: David Thewlis, Michelle Yeoh, Releasedatum: 19 januari 2012, Speelduur: 145 minuten.

Recensie The Lady

Aung San Suu Kyi was niet alleen de zorgzame moeder van twee kinderen, zij groeide uit tot leider van een heel volk. Luc Besson maakte een film over het leven van de Burmese vrijheidsstrijder, in 1991 winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, die voor de keuze werd gesteld: haar gezin of haar volk.

Wanneer Aung San Suu Kyi (Michelle Yeoh) eind jaren tachtig gebeld wordt dat haar moeder op sterven ligt, besluit ze Engeland, haar man Michael Aris (David Thewlis, Remus Lupin uit de Harry Potter-films) en hun twee kinderen voor even achter zich te laten. Ze keert terug naar haar geboorteland Birma om afscheid te nemen van haar moeder. Birma, of Myanmar, lijdt sinds Aung San Suu Kyi vertrok om in Engeland te gaan studeren, onder het strenge regime van de junta onder leiding van generaal Ne Win.

De vrouw wordt erg aangegrepen door de bloederige taferelen waarmee zij geconfronteerd wordt en besluit zich in te zetten om de droom van haar vermoorde vader, een onafhankelijk Birma, te verwezenlijken. Aung San Suu Kyi gaat de strijd met het bewind van Ne Win aan. Tot onvrede van de harteloze militairen, krijgen de vrouw en haar politieke beweging National League for Democracy (NLD) steeds meer aanhang.

Luc Besson (Nikita, Léon, Joan Of Arc) was direct verkocht toen hij het door Rebecca Frayn geschreven script van The Lady las. Frayn sprak uitgebreid met mensen om Aung San Suu Kyi heen en laat zien dat de Nobelprijswinnares een echte heldin was. Mensen die nog nooit van de politica hebben gehoord, zullen gaandeweg de film veel respect voor haar opbouwen. Michelle Yeoh, die zich tot nu toe toch vooral liet gelden als martial arts specialiste, laat in The Lady een heel andere kant van zichzelf zien. De Maleisische zet de geweldloze vrijheidsstrijdster sterk neer.

Helaas koos scenarioschrijfster Rebecca Frayn ervoor het verhaal vanuit het oogpunt van echtgenoot Aris te vertellen. Daardoor blijft de politieke strijd van Aung San Suu Kyi wat onderbelicht, terwijl Besson het sentiment - dik aangezet met de muziek van Eric Serra - er af en toe wel erg dik bovenop legt. Waardoor het haast komisch aandoet. Zoals ook het militaire regime van Ne Win door de Fransman wat karikaturaal wordt neergezet.

Desondanks is het filmisch eerbetoon van de Franse regisseur wel de moeite van het kijken waard. Al had Suu Kyi, die het grootste deel van haar strijd tegen de militaire junta vanuit ballingschap voerde, wel een iets minder rommelige biopic verdiend.