The Hunger Games

The Hunger Games, Genres: Drama, Aktie, Regie: Gary Ross, Acteurs: Josh Hutcherson, Jennifer Lawrence, Liam Hemsworth, Releasedatum: 21 maart 2012, Speelduur: 143 minuten.

Recensie The Hunger Games

Bij het verfilmen van een boek komen vele uitdagingen kijken, waarbij de grootste is dat je als filmmaker eer moet doen aan het verhaal en dus ook zijn fans. Dit is geregeld een manco wat aan veel boekverfilmingen kan worden toegerekend, maar is bij The Hunger Games absoluut niet van toepassing. Alle fans van de boeken kunnen bij deze weer rustig ademhalen en gaan genieten van een geweldige film die het verhaal uit het eerste boek van de trilogie op fenomenale wijze weergeeft.

Voor de mensen die niet bekend zijn met de boeken: The Hunger Games speelt zich af in een niet al te verre toekomst in het voormalige Noord-Amerika. Dit land draagt nu de naam Panem, waar het regerende Capitol elk jaar van zijn twaalf districten eist dat zij één jongen en één meisje leveren voor The Hunger Games. De 24 door loting geselecteerde jongeren worden gezamenlijk in een gigantische arena geplaatst, waar slechts één van hen levend uit mag komen. De rest van Panem wordt gedwongen het mediaspektakel live op televisie te volgen.

Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) komt uit het arme District 12. Ze weet zichzelf, haar moeder en zusje Primrose (Willow Shields) in leven te houden door illegaal in de bossen te jagen met haar beste vriend Gale (Liam Hemsworth). Wanneer Prim wordt geselecteerd voor The Hunger Games twijfelt Katniss geen moment en neemt de plaats van haar zusje in. Vanaf dat moment heeft ze nog maar één doel: overleven tegen elke prijs. Eenmaal in de arena wordt ze echter geconfronteerd met de moeilijke keuzes die ze daarvoor zal moeten maken.

Wanneer je bekend bent met het boek zal je regelmatig merken dat veel zaken anders zijn in de film, maar dit is onvermijdelijk bij een boekverfilming. Het enige echte gemis uit de boeken is het vrij brute geweld dat gedetailleerd er in wordt beschreven. Hoewel het geweld in de film er nog wel is, is het wel in een afgezwakte vorm en door de manier van filmen en monteren een stuk subtieler.

The Hunger Games verdient het echter om los te worden gekoppeld van het boek en op zichzelf gewaardeerd te worden. De manier waarop het verhaal door regisseur Gary Ross is weergegeven is gedurfd, bijzonder en eigenlijk gewoon geweldig. De wijze waarop hij speelt met goed geplaatste stiltes of juist geluiden/muziek, camerastandpunten, snelheid van beelden, enzovoorts, is werkelijk een genot om naar te kijken. Zo geeft de ijzingwekkende stilte tijdens “the reaping” je echt kippenvel en voel je de sfeer en emotie van de scène.

Naast een goede regisseur is de film verder gezegend met een geweldige cast die allemaal stuk voor stuk hun eigen kwaliteit aan de film toevoegen. Jennifer Lawrence draagt de film, maar wordt hierbij van alle kanten gesteund door haar medespelers. Zo voegt Woody Harrelson als Haymitch in samenspel met Elizabeth Banks wat luchtigheid toe aan het verhaal, is Donald Sutherland angstaanjagend als President Snow en blijkt Josh Hutcherson boven zichzelf uit te kunnen stijgen in zijn rol als Peeta Mellark.

Het verhaal, de emotie, de actie, de subtiele details, de cast, de prachtige soundtrack en de overweldigende sets voegen allemaal samen tot een prachtige film die het kijken waard is. Lees het boek, maar wees ook bereid hem los te laten voor deze film en sta open voor het verhaal op zichzelf, want dat verdient The Hunger Games.