The Guard

door Daan Snouck Hurgronje

The Guard, Genres: Drama, Komedie, Misdaad, Regie: John Michael Mcdonagh, Acteurs: Brendan Gleeson, Don Cheadle, Mark Strong, Releasedatum: 20 oktober 2011, Speelduur: 96 minuten.

Recensie The Guard

Gerry Boyle is een agent in een klein, afgelegen dorpje aan de Ierse westkust, hoewel de term veldwachter misschien meer op zijn plaats zou zijn. Er is nauwelijks criminaliteit in het desolate gebied en Boyle heeft dan ook zo zijn eigen manier gevonden om de boel een beetje interessant te houden. Dat dat niet altijd strookt met de wet wordt al duidelijk uit de openingsscene, waarin hij van een zich te pletter gereden joyrider wat XTC in beslag neemt om zo zijn dag wat op te fleuren.

Als er echter op een dag een lijk gevonden wordt in een vakantiehuisje moet er opeens echt politiewerk verricht worden. Het slachtoffer blijkt zelfs betrokken bij een internationale drugs-zaak, waardoor norse eenling Boyle ineens opgezadeld zit met een FBI agent die het onderzoek leidt.

Debuterend regisseur John Michael McDonagh heeft gelukkig genoeg van dit soort buddy-cop films gezien om origineel uit de hoek te komen. Hoewel de openingsscene doet vermoeden dat we in de zoveelste Lock, Stock & Two Smoking Barrels-kloon beland zijn, wordt al snel duidelijk dat McDonagh een ander soort film voor ogen heeft. Hij laat het door hemzelf geschreven standaardverhaal voor wat het is en focust op de acteurs. Wat volgt is een heerlijke, melancholische komedie waarin Brendan Gleeson, na een lange carriere vol imposante bijrollen (o.a. Green Zone, Kingdom Of Heaven) eindelijk een welverdiende hoofdrol heeft als Gerry Boyle.

Hoewel The Guard technisch gezien een dubbelact is tussen hem en FBI agent Wendell Everet (Don Cheadle – Hotel Rwanda, Brooklyn's Finest) is het Gleeson’s show. Zijn Boyle is een indrukwekkende creatie, juist omdat het personage zo natuurlijk aanvoelt. Op het randje van Ierse karikatuur, en laverend tussen bijdehandte beterweter en naïeve dwaas bespeelt hij vriend en vijand tot aan de kogelregenende finale aan toe. Cheadle krijgt verder de ruimte om van Wendell iets meer te maken dan alleen een klankbord voor Boyle, maar de slechterikken komen er wat bekaaider vanaf. Een iconische goodguy verdient een waardig tegenwicht, en hier laat McDonagh duidelijk een paar steken vallen. Hoewel vermakelijk hebben we continu kibbelende en semi-waarheden spuiende Britse gangsters helaas al vele malen eerder gezien.

Een sterk debuut dus, maar de film leunt nog iets teveel op 'slechts' een goed idee om een afgerond geheel te zijn. Alsof de schrijver bang was om afbreuk te doen aan zijn eigen creatie. Iets meer aandacht voor beide kanten had niet misstaan.