The Green Lantern

door Daan Snouck Hurgronje

The Green Lantern, Genres: Avontuur, Aktie, Regie: Martin Campbell, Acteurs: Ryan Reynolds, Blake Lively, Peter Sarsgaard, Releasedatum: 4 augustus 2011, Speelduur: 114 minuten.

Recensie The Green Lantern

Miljoenen jaren geleden werd aan de andere kant van het universum het Green Lantern Corps opgericht, een buitenaards politiekorps belast met de bescherming van intergalactische vrede. Elk van de 3600 Green Lanterns heeft zijn eigen ring die met behulp van wilskracht de drager ongekende krachten geeft. Alles is koek en ei totdat Parallax, een wezen wat zich voedt met de energie van angst, dreigt het hele heelal te verorberen...

Van alle recente comic-films is het idee achter Green Lantern duidelijk één van de meer vergezochte, leunend op bovennatuurlijke aannames die veel vragen van het inlevingsvermogen van de kijker. Testpiloot Hal Jordan (Ryan Reynolds – Blade Trinity, Buried) kan er in eerste instantie ook weinig mee, nadat hij door de ring van een op Aarde neergestorte Lantern uitgekozen wordt om de eerste menselijke ruimte-agent te worden in de geschiedenis van het korps.

Jordan is een standaard superheld-in-wording: een charmante maar oppervlakkige eenling die door een jeugdtrauma zijn verdere leven elke vorm van verantwoordelijkheid heeft ontweken om maar niet de confrontatie met zichzelf aan te hoeven gaan. Reynolds is goed gecast en verbeeldt de mix van verwondering en verontwaardiging die Jordan moet doormaken uitstekend.

Hij voegt wat broodnodige menselijkheid toe aan de parade van archetypes en zorgt er voor dat de film niet verzandt in een één-dimensionale freakshow. Want waar Reynolds nog een beetje de ruimte krijgt om zijn rol wat invullling te geven, moet de rest van de cast zich zien te redden met vlakke karakters die allen slechts mogen doen waarvoor ze bedoeld zijn.

Zo voelt Green Lantern's aardse nemesis, de door Parallax gemuteerde Hector (Peter Sarsgaard – Jarhead), bijna als verplichting omdat het echte gevaar zo'n karakterloze dreiging is. In plaats van de getormenteerde Hector meer ruimte te geven focust het script helaas op de veel minder interessante relatie tussen Jordan en collega/dochter van zijn baas Carol (Blake Lively – The Town).

Ondanks de heelal overspannende mythologie en aspiraties blijft de film steken in standaard superhelden-retoriek en leunt te veel op setpieces in plaats van karakterontwikkeling. Het blijft daardoor bij plaatjes kijken. Omdat de toon van de film, vergeleken met andere recente superheldenfilms, licht is blijft deze kleurrijke nonsens echter goed verteerbaar.

In een tijd van zwaarmoedige superhelden voelt Green Lantern fris aan, maar wil de franchise (deel 2 is inmiddels aangekondigd) zich kunnen meten met de grote jongens moet er nog wel wat aan de formule gesleuteld worden. Teleurstellend dat een film die in principe gaat over de kracht van verbeelding zo netjes binnen de lijntjes kleurt.