The Great Gatsby

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Het wereldberoemde boek van F. Scott Fitzgerald werd al een aantal keer verfilmd maar nooit eerder op zulks grootse wijze als deze nieuwste Hollywoodproductie. Waar de trailer velen al liet watertanden van de visuele pracht die regisseur Luhrmann op het doek weet te toveren, is het altijd afwachten op de uiteindelijke samenhang in de film.

Het verhaal zullen de meeste Nederlanders vaag kennen van een Engelse boekenlijst op de middelbare school. Het draait om Nick Carraway (Tobey Maguire), een ambitieuze jongen die eerst schrijver wilde worden maar toch (zonder veel succes) kiest voor het snelle geld als obligatiehandelaar. Hij komt te wonen in een klein huisje tussen de mansions net buiten New York City. Zijn buurman is een zekere Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio), een mysterieus figuur die gigantische feesten geeft op zijn gigantische landhuis. Nick raakt verzeild in de broeierige wereld van geld, leugens en ingewikkelde relaties.

Regisseur Baz Luhrmann (Romeo + Juliet, Moulin Rouge!, Australia) staat bekend om het creëren van prachtige visuele sferen in zijn films en slaagt daar in The Great Gatsby opnieuw met verve in. De kleuren, decors en kleding zien er werkelijk schitterend uit. Het 3D-effect brengt de film daarnaast ook mooi tot leven. Al leidt dat vooral in het eerste deel regelmatig af door de snelheid waarmee shots elkaar afwisselen.

Maar het belangrijkste is natuurlijk het verhaal. Luhrmann is iemand die regelmatig kiest voor vorm boven inhoud en lijkt in deze film opnieuw het plot meer ondergeschikt gemaakt te hebben. Zijn film volgt nauwgezet het verhaal zoals F. Scott Fitzgerald dat in 1926 neertikte. In sommige gevallen is het taalgebruik wat toegankelijker gemaakt maar het grootste gedeelte komt overeen.

Ook 87 jaar na dato is het verhaal nog even sterk, al mist het in de filmadaptatie af en toe de vaart om de interesse vast te houden. Wat wel uitstekend gedaan is de gigantisch ongemakkelijke stiltes en dialogen uit het boek over te brengen. Het hoogtepunt hierin is de scène waarin Gatsby en Daisy (Carey Mulligan) elkaar voor het eerst ontmoeten.

De titelrol was waarschijnlijk niemand beter op het lijf geschreven dan Leonardo DiCaprio. Hij zet Gatsby weergaloos neer en draagt zo de hele film. DiCaprio bezit nog steeds de jongensachtige charme die bij een personage als Gatsby verwacht mag worden, hiervoor waarschijnlijk ook veel credits naar de make-up afdeling.

Tobey Maguire, die enkel sulletjes kan spelen valt totaal in het niet bij geweldenaar DiCaprio die ogenschijnlijk moeiteloos de hele film op zijn schouders neemt. Mulligan betovert als de ongrijpbare en grillige schoonheid die het hoofd van rijke mannen op hol kan brengen en harten breekt.

Flair en stijl, lust voor het oog, DiCaprio op zijn best en een sterk verhaal. The Great Gatsby heeft al deze elementen en toch lijkt er iets te missen. De film verliest regelmatig vaart en komt pas aan het einde echt los. Ook de voor release al veelvuldig geroemde soundtrack komt regelmatig geforceerd over en geeft de film geen extra karakter. De film zal waarschijnlijk nooit de klassieker worden die het boek is, maar met de juiste verwachtingen valt er voor de kijker genoeg te genieten.