The First Grader

door Erik Boekhoven

The First Grader, Genre: Drama, Regie: Justin Chadwick, Releasedatum: 18 augustus 2011, Speelduur: 120 minuten.

Recensie The First Grader

Schitterende Afrikaanse volksmuziek klinkt als de eerste beelden op het scherm verschijnen. Meteen proef je de sfeer van de binnenlanden van Kenia, het thuisland van onze hoofdrolspeler. Rond zijn huisje scharrelen wat kippen en geiten, de grond is er droog en stoffig. Volhardend als hij is, bewerkt hij zijn stukje land met een houweel als je als kijker voor het eerst met hem kennismaakt. Emotioneel is hij instabiel, hij leunt op een wandelstok en woont in een krot zonder elektriciteit. Maak kennis met Kimani Ng'ang'a Maruge (Oliver Litondo), een 84-jarige Keniaan met bloeddoorlopen ogen, een grijs baardje en een kromme rug. Een man met een levensdoel.

Zijn motto: "I learn until I have soil in my ears." Vrij vertaald komt dat erop neer dat hij niet zal stoppen met leren totdat hij er niet meer is. Inderdaad, The First Grader is een indrukwekkend, waar gebeurd verhaal over leren lezen en schrijven. Een verhaal over een vastberaden man die op zijn oude dag voor het eerst naar school wil, nu zijn overheid de scholen voor iedereen heeft opengesteld. Maar een 84-jarige in een klas vol jonge kinderen, dat stuit op verzet. Tenslotte is een groot aantal kinderen de toegang tot de lokale basisschool geweigerd door gebrek aan faciliteiten. Het betekent een meeslepende situatie die je als kijker de nodige keren een brok in de keel zal geven.

De liefde waarmee schoolhoofd Jane Obinchu (Naomie Harris - Pirates of the Caribbean) strijdt voor de rechten van Maruge spat van het scherm af. Echt bijzonder aan The First Grader is echter de rol die de talloze klasgenoten van de oude man spelen. Ze zijn echt, ogen natuurlijk in hun doen en laten en hebben ontroerende gezichtjes. Je zou ze het liefst aan de hand nemen en kennis laten maken met onze rijkdom, in plaats van ze op de grond te zien zitten in een overvol klaslokaal. Maar het geheim achter deze kinderen is dat ze vóór de opnames van de film in veel gevallen nog nooit eerder een camera of televisie hadden gezien. En juist dat maakt deze film zo authentiek, zo pakkend.

De productie zit vol met close-ups van veelzeggende blikken en lichaamsdelen die een verhaal vertellen. Daarnaast word je als kijker geïnformeerd over het verleden van Maruge door middel van pijnlijk confronterende flashbacks, die eens te meer benadrukken wat een verschrikkelijke invloed de Europeanen nog niet zo heel lang geleden hadden op het Afrikaanse continent. Maar buiten alle ellende om, is The First Grader in zowel beeld als geluid een schitterende film en een absolute aanrader voor degenen die het geduld kunnen opbrengen dit bij vlagen trage verhaal te blijven volgen.