The Domino Effect

The Domino Effect, Genre: Drama, Regie: Paula van der Oest, Acteurs: James D'Arcy, Jelka van Houten, Bracha van Doesburg, Releasedatum: 18 oktober 2012, Speelduur: 100 minuten.

Recensie The Domino Effect

Het is 2009 wanneer Paula van der Oest (Black Butterflies) besluit een film te maken over de kredietcrisis. "Snel produceren", luidt het devies destijds nog. De film moet tenslotte actueel zijn als het eenmaal op het witte doek verschijnt.

Van die snelle productie komt echter weinig terecht. Desondanks is de film anno 2012 - gelukkig voor Van der Oest - nog altijd actueel. Met The Domino Effect heeft zij een pakkend en zeer internationaal aandoend drama over de ineenstorting van de wereldeconomie en alle gevolgen van dien gecreëerd.

Wat zo interessant is aan dit drama, is de manier waarop Van der Oest dit in beeld brengt. Door middel van een aanzienlijk aantal verhaallijnen, maken we kennis met een Chinese autoleverancier, een Rotterdamse autohandelaar, een Zuid-Afrikaanse studente, een Indiaanse helpdeskmedewerker, een Britse bankier en nog enkele andere uiteenlopende karakters. Allemaal hebben ze hun problemen, verlangens en dromen. De handeling van één kan gevolgen hebben voor vele anderen wereldwijd, zo blijkt.

Door regelmatig te schakelen tussen de verschillende verhaallijnen en culturen, blijf je als kijker constant geboeid. Zonder opvallende gaten in de verhalen te laten vallen, grijpt Van der Oest een zeer interessante manier aan om de verbondenheid van mensen wereldwijd in beeld te brengen. Het knappe echter, is dat zij dit doet op een zeer vlotte manier. En waar andere regisseurs de kijker al lang en breed kwijt zouden zijn geraakt in een wirwar van verhaallijnen en gebeurtenissen, is The Domino Effect een zeer helder verhaal waarover je niet snel zult struikelen.

Over het geheel genomen is de internationale cast een zeer sterke. Eentje waarin ieder zijn rol uitstekend ten uitvoer brengt en vaak zo sterk dat je je perfect kunt voorstellen dat deze mensen echt bestaan. Een goed voorbeeld daarvan is Bracha van Doesburgh in haar rol als Londense upperclass dame. Een zeer zelfbewuste, knappe blondine die behoorlijk geilt op de centen van manlief, een rijke bankier.

Maar zoals zo vaak blijkt, maakt geld niet altijd gelukkig – en het hebben van helemaal geen geld nog minder. In tegenstelling tot wat de rijken der aarde vaak denken, zijn mensen over de hele wereld opvallend gelijk wanneer ze worden getroffen door rampspoed. Ook daarin schuilt een kracht van The Domino Effect.

Hoewel je alleen maar kunt hopen dat je nooit in hetzelfde schuitje terechtkomt als de personages in The Domino Effect, houdt de film toch een beangstigend realistische spiegel voor je neus. Eentje waaruit eens te meer blijkt dat de wereld gek is. Dat is niet negatief bedoeld, maar puur een conclusie gebaseerd op feiten. Hoewel hij absoluut de moeite waard is, zul je met deze film maar moeilijk kunnen ontsnappen aan de realiteit buiten de bioscoopdeuren. Your choice!