The Dictator

The Dictator, Genre: Komedie, Regie: Larry Charles, Acteurs: Anna Faris, Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Releasedatum: 16 mei 2012, Speelduur: 83 minuten.

Recensie The Dictator

Larry Charles en Sacha Baron Cohen hebben een zwak voor choqueren. De regisseur en de acteur trekken al een aantal jaar door de Verenigde Staten (Borat, Brüno) om daar mensen met hun eigen vooroordelen en bekrompenheden te confronteren. Het duo heeft weliswaar nog een kater van het zwaar ondermaatse Brüno te verwerken, drie jaar later proberen ze het opnieuw. Met The Dictator, ook een film die onwaarschijnlijk ver gaat in zijn provocaties en insultaties.

Waar Borat en Brüno de (Amerikaanse) kijkers een onthullende spiegel voorhouden van wie ze zijn en wat ze doen, slaat The Dictator een andere richting in. Charles hangt de film op aan de actualiteit en wel aan de wanorde in het Midden-Oosten. De vanuit de volksmassa opborrelende Arabische Lente bracht diverse autoritaire regimes ten val, zoals in Libië met Kadaffi en in Egypte met Moebarak. Voor wie onbekend is met Charles zijn werk: het basisidee is dat Sacha Baron Cohen in een andere gedaante probeert om over onderwerpen als deze mensen te choqueren.

Dat doet de Amerikaanse regisseur vanaf moment één. De film opent canailleus met chocoladeletters "ter nagedachtenis aan Kim-Jong Il". In het hieropvolgende anderhalf uur wordt duidelijk dat de Noord-Koreaanse dictator als leidraad is gebruikt voor de vertaling van Baron Cohens nieuwe typetje: admiraal generaal Aladeen, de tiranniserende heerser van het olierijke Wadiya in Noord-Afrika. Hij is gemeen, meedogenloos (zo executeert hij eenieder die hem verkeerd benadert), maar desondanks sympathiek door zijn ridicule grapjes, humoristische gelaatsuitdrukkingen en natuurlijk door zijn distinctieve baard.

Om de dictatuur en zijn positie in Wadiya te waarborgen, vertrekt Aladeen naar Amerika, "the home of aids". Vlak voordat hij de Amerikanen wil overtuigen van zijn gelijk, wordt de rijke dictator gegijzeld en vervangen door een geitenherder die nóg naiëver is en als twee druppels water op hem lijkt. Democratie in Wadiya ligt op de loer en dat wil Aladeen ten koste van alles en iedereen voorkomen. Met de hulp van Zoey (Anna Faris), een "lesbische Hobbit" van een feministische prutwinkel, probeert Aladeen te verhinderen dat zijn land "in verkeerde handen" valt.

Wat volgt is een lange trip dwars door de Verenigde Staten, waarin Aladeen gaandeweg iedereen schoffeert die zich aandient. Vergelijkbaar met Borat en Brüno, al overschrijdt dit nieuwe typetje van Baron Cohen constant de grenzen van wat anderen van hem pikken. Zo maakt hij 9/11-grapjes, schopt hij schaamteloos kinderen en trapt hij frequent op de ziel van vrouwen. "Ik houd ervan als een vrouw naar school gaat. Het is als een aapje op rolschaatsen; voor hen betekent het niets, maar voor ons is het erg schattig.” Het andere deel van de grappen brengen dan weer een half-gechoqueerd ‘ho-ho-ho-effect’. Bijvoorbeeld wanneer zijn jongeheer op volle snelheid tegen een raam aankletst.

Komt daar nog bij dat Baron Cohen zijn typetje niet in een dwangbuis van geforceerde intriges probeert te duwen, maar ook nog (weliswaar onbewust) een belangrijke boodschap geeft. Vooral aan het einde, wanneer hij een Michael Moore-achtige speech houdt waarin de ‘voordelen’ van een dictatuur worden uitgelicht. Subtiel is het misschien niet, maar het werkt. Wat de rest van de cast betreft gooit The Dictator geen hoge ogen. Faris (Scary Movie) acteert net zo slecht als dat ze praat en opperschurk Ben Kingsley komt eigenlijk slechts sporadisch voor. Baron Cohen schittert in zijn eentje.

The Dictator is waarschijnlijk één van de grappigste films van het jaar. Dit is de verdienste van admiraal generaal Aladeen, dat zonder twijfel het leukste, grappigste en charmantste typetje van Sacha Baron Cohen tot nog toe is. De film shockeert, provoceert en gooit vakkundig modder op de Verenigde Staten. Zoals het een film van Larry Charles betaamt.