The Devil’s Double

door Bart de Bruijn

The Devil’s Double, Genre: Aktie, Regie: Lee Tamahori, Acteurs: Dominic Cooper, Ludivine Sagnier, Mimoun Oaïssa, Releasedatum: 8 september 2011, Speelduur: 108 minuten.

Recensie The Devil’s Double

Acteurs die dubbelrollen spelen, het is van alle tijden. Van Charlie Chaplin in The Great Dictator en Jerry Lewis in The Family Jewels tot meer recent Lindsay Lohan in The Parent Trap en Eddie Murphy zijn ontelbare rollen in de Nutty Professor films. Het is vaak een manier voor de acteurs om hun veelzijdigheid te tonen. Nu kunnen we Dominic Cooper aan deze lange lijst toevoegen. In The Devil's Double speelt hij zowel Uday Hoessein als de Irakees Latif die wordt uitgekozen om Uday's body double te zijn. Een taak die niet alleen voordelen met zich mee brengt.

Irakezen zijn in films vaak de vijand, kanonnenvoer zonder persoonlijk verhaal. In The Devil's Double lijkt dat anders. De film draait om Latif, die er toevallig precies zo uit ziet als de zoon van Saddam Hoessein, Uday. Een waar gebeurd verhaal trouwens, opgeschreven door Latif zelf. Handig, want dan hoeft Uday niet overal bij te zijn. Latif leeft hetzelfde leven als Uday vol met drugs, vrouwen en prachtige paleizen. Maar al snel blijkt dat ook in deze film de Irakezen kanonnenvoer zijn, voor hun eigen machthebbers deze keer.

De mede door Nederlanders geproduceerde film van regisseur Lee Tamahori, bekend van de James Bondfilm Die Another Day, trekt je langzaam door verschillende emoties. Het begin van de film is best grappig. Latif probeert Uday's beweginkjes, taalgebruik en accent onder de knie te krijgen en mag mee naar de grootste feesten. Vaak vergezeld door de Nederlandse acteur Mimoun Oaïssa die de rol van bodyguard Ali speelt. Maar na een tijdje wordt de film een beetje ongemakkelijk. De ware aard van Uday komt naar boven en dan ziet Latif, Uday's voorkeur voor martelingen en jonge meisjes.

Dominic Cooper laat duidelijk de worsteling van Latif met zijn lot zien. Maar de verschillen tussen de twee worden te dik aangezet. Latif is een heilig boontje met een Brits accent en Uday de domme psychotische rijkeluiszoon. Terwijl Latif natuurlijk ook geen schone handen heeft. Daarnaast duurt de film net iets te lang. Er zijn zeker twee momenten waar de film gewoon had kunnen stoppen.

Zoals de film nu is, is het einde te langdradig. Ga naar The Devil's Double voor het eerste driekwart deel. En om Mimoun Oaïssa voor het eerst in een grote internationale productie te zien. Met een enorme zonnebril en een prachtige borstelsnor.